Téměř každý den zemře na železnici jeden člověk. První čtvrtletí bylo letos na drahách nejtragičtější za poslední čtyři roky. Od začátku ledna do konce března zahynulo 68 lidí, o 34 procent víc než loni a o 39 procent víc než v roce 2008.

Smutné statistiky se přepisovaly i v pondělí - pravděpodobně sebevraždu spáchal dvaapadesátiletý muž, který ráno vstoupil do kolejiště před projíždějící vlak ve Velkých Hamrech na Jablonecku. Na místě zemřel. Odpoledne usmrtil vlak řidiče osobního vozidla v Třebechovicích pod Orebem na Královéhradecku.

Přibylo mrtvých na přejezdech 

Obrovský nárůst je podle drážní inspekce patrný hlavně v počtu obětí, které si vyžádaly havárie na přejezdech. Na následky těchto nehod zemřelo v prvních třech letošních měsících 15 lidí, což je oproti roku 2007 nárůst o 650 procent, informoval ČTK mluvčí inspekce Martin Drápal.

Tato instituce podle něj za uplynulé čtvrtletí registruje celkem 1200 mimořádných událostí, což je za poslední čtyři roky rovněž nejvyšší číslo. Kromě 68 mrtvých si nehody vyžádaly i 156 zraněných. Statistika podle Drápala zahrnuje dráhy železniční, tramvajové, trolejbusové, metro i lanovky.

Pokud jde jen o železnici, letos už tam zahynulo 65 lidí a 58 bylo zraněno. "Je to poprvé v historii drážní inspekce, kdy počet mrtvých přesáhl počet zraněných," uvedl mluvčí.

Výrazně stoupl počet nehod na železničních přejezdech, kromě 15 mrtvých inspekce eviduje i 28 zraněných. "Tyto údaje řadí rok 2010 na první příčku v počtu obětí na železničních přejezdech v celé historii existence drážní inspekce," uvedl Drápal. Rekordní je podle něj i počet případů, kdy vlak srazí člověka. Inspekce jich zaznamenala 68, při těchto událostech 49 lidí zemřelo.

Na vysoký počet nehod již v minulých týdnech reagovalo také ministerstvo dopravy. Spolu s policií a Správou železniční dopravní cesty chce zkontrolovat všechny železniční přejezdy. V Česku je 8237 železničních přejezdů, z toho asi čtvrtina je vybavena světelnou signalizací.

Pokud jde o srážky na přejezdech, podle Drápala je mnohdy jejich příčinou neukázněnost řidičů, cyklistů i chodců. "Více než polovina nehod se pravidelně stává na přejezdech vybavených světelným signalizačním zařízením," uvedl mluvčí. Inspekce podle něj podporuje to, aby bylo co nejvíc přejezdů doplněno závorami. "Takové ... zabezpečení přejezdu je z dlouhodobého hlediska i statisticky nejméně rizikové," dodal Drápal.