Sněhová kalamita vyprázdnila silničářům na jihu Moravy sklady posypových materiálů. Nyní se chvatně doplňují. Pokud by zima měla pokračovat stejným způsobem až do března, mohly by na údržbu scházet peníze. Zatím to ale nehrozí.

"Boj se sněhem za uplynulých pět dní ale stál mnohamilionové částky," řekli Leoš Chasák z Brněnských komunikací a Patrik Mikulášek z jihomoravské správy silnic.

Podnik Brněnské komunikace každou zimu spotřebuje na údržbu hlavních ulic ve městě asi 7000 tun soli. Jen od minulého čtvrtka ale vyčerpal 4000 tun soli. Nyní proto musí nakoupit dalších 4000 tun soli, což podnik přijde na asi deset milionů korun.

V době kalamity vyslala firma do terénu všech 24 posypových vozů a 21 traktorů. Spotřebovaly 10.000 litrů nafty. Tento objem pohonných látek přitom obvykle stačí celému podniku na bezmála dva týdny.

Na zimní údržbu má v tomto roce firma 40 milionů korun, přičemž asi čtvrtinu těchto nákladů již podnik vyčerpal. "Pokud by sněžilo tak hustě i nadále, scházely by nám peníze na údržbu na konec tohoto roku. Museli bychom žádat Brno o navýšení příspěvku na údržbu. Zatím to ale nehrozí," doplnil Chasák.

Pilně se doplňují také sklady posypových materiálů Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje, která v regionu pečuje o stav hlavních silničních tahů. Loni se na údržbu silnic prvních třídy na jihu Moravy spotřebovalo přibližně 4000 tun soli. Za uplynulý víkend přitom silničáři potřebovali celkem 2600 tun soli.


"Zajištění zimní údržby nás v minulých pěti dnech přišlo na 12 milionů korun. Takže jsme to rozhodně pocítili," uvedl Mikulášek. Dlouhodobý průměr nákladů na zimní údržbu se u jihomoravské správy a údržby silnic pohybuje kolem 200 milionů korun, před třemi lety ale odklízení sněhu stálo dokonce 300 milionů korun.

Správa se stará o 400 kilometrů státních silnic I. třídy a kolem 4000 kilometrů silnic II. a III. třídy, které vlastní kraj. Brněnské komunikace mají v péči asi 600 kilometrů cest v Brně.