Vozy 81-71 tvořily dominantní část vozového parku metra na všech jeho trasách. Do Prahy přijížděly po vlastní ose, kdy ujely přibližně dva a půl tisíce kilometrů z Mytiščinského strojírenského závodu u Moskvy.

Čtvrteční "jízdu pro pamětníky" narušil vandal, který na soupravu hodil plechovky s barvami a pak utekl.

Původně měly v pražském metru jezdit soupravy vyvinuté v pražské továrně ČKD. Prototypy absolvovaly zkušební jízdy, pak však přišla srpnová okupace v roce 1968 a rázem bylo vše jinak. Praha dala přednost nákupu sovětských vozů – již tehdy technicky i esteticky zastaralým.

Kvůli této koncepční změně se v metru musela upravit nejen řada technických záležitostí, ale také třeba Nuselský most (tehdy most Klementa Gottwalda). Ten totiž na takovou váhu vlaků nebyl konstruován a musel se dodatečně vyztužit. Do tubusu mostu, jímž metro projíždí, musel být položen ocelový rošt, který pomáhal rozložit hmotnost těžkých vagónů.

Toto technické opatření mělo ovšem jeden nechtěný efekt, s nímž se obyvatelé pražského Nuselského údolí setkávají dodnes – přejezd souprav vyvolává hluk, který je v nočních hodinách slyšet stovky metrů od mostu.

Původní sovětské soupravy začaly z pražského podzemí mizet na přelomu tisíciletí, kdy je začaly nahrazovat modernizované vozy 81-71M a pak zcela nové vlaky M1, které jezdí na lince C.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist