Náklady na kampaň do evropských voleb, které ČSSD vykazuje, jsou nereálně nízké. Tvrdí to první místopředseda ODS David Vodrážka, který na čtvrteční tiskové konferenci sociální demokraty vyzval, aby zveřejnili skutečná čísla.
Zatímco volební manažer ČSSD Karel Březina v minulosti podle Vodrážky uváděl, že kampaň sociálních demokratů bude stát mírně přes 40 milionů korun, dle monitoringu, který si nechala zpracovat ODS, by měly volební náklady ČSSD přesáhnout 80 milionů korun.
ODS si prý analýzu nechala zpracovat, protože oznámené náklady občanských i sociálních demokratů na kampaň byly zhruba stejné a pohybovaly se kolem 40 milionů korun. "Ovšem ten rozdíl v té kampani a v těch nosičích ČSSD, ODS se nám jeví tak masivní a velmi rozdílný, že se nám zdá, že ta čísla, která ČSSD uvádí, opravdu nehrají," vysvětlil Vodrážka.
Za reklamu v novinách prý třikrát více než ODS
Co konkrétnějšího analýza ukázala? "ČSSD utratila podle tohoto monitoringu jen za tiskové kampaně v novinách a časopisech za období od 1. 1. 2009 do 7. 6. 2009 celkem 55,5 milionů Kč. Je to více než třikrát tolik než ODS, která za stejné období utratila 17,2 milionů Kč," říká první místopředseda ODS.
"V šesti závěrečných dnech, kdy kampaň vrcholila, od 1. do. 6. 6. 2009 pak ČSSD jen za tiskové kampaně utratila 23,2 milionů Kč. Tedy téměř čtyři miliony denně. ODS ve stejných dnech utratila pouze 5,5 milionů Kč, tedy méně než čtvrtinu výdajů ČSSD. Jen pro ilustraci, v deníku Blesk dne 4. 6. zařadila ČSSD inzerci v rozsahu pěti celostránkových inzerátů, téměř v hodnotě 3 milionů Kč. V tento jediný den v jedněch novinách utratila ČSSD více, než řada menších stran za celou kampaň," dodává.
Vodrážka proto ČSSD vyzval, aby uvedla informace o svých předvolebních nákladech na pravou míru. "My chceme, aby volební kampaň byla vedena férově a férová by měla být tedy i ta čísla," řekl.
"Myslím si, že vyhazování peněz oknem a tvrzení, že to bylo levnější, nesvědčí tomu dalšímu předvolebnímu boji," dodal s tím, že vést v době hospodářské krize nákladnou kampaň není příliš vhodné.
ČSSD: Lže Vodrážka
Podle ČSSD jsou ale Vodrážkovy informace lživé. Volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík zpochybnil čísla, s kterými Vodrážka kalkuloval.
"Jako hlavní důkaz matení veřejnosti ze strany ČSSD pan Vodrážka uvedl cenu čtyřstránkové přílohy, kterou ČSSD prezentovala v posledním týdnu kampaně do eurovoleb. Dle jeho vyjádření je i po slevě cena této přílohy více než 3 miliony korun. Jeho kalkulace zjevně vychází z klasického propočtu 4 inzertních stran x cena za jednu stranu. To, že je možné nakupovat podobný inzertní produkt jako vkládanou inzerci, jejíž nabídková cena je jeden milion a 130 tisíc korun, je zjevně jemu zcela neznámé," uvádí v tiskovém prohlášení Tvrdík.
Podle Tvrdíka ČSSD ještě celkové náklady na kampaň nezveřejnila a "Vodrážkových 40 milionů korun" je vymyšlených. Sociální demokraté prý náklady zveřejní do 30 dnů a Tvrdík předpokládá, že se nevyšplhají přes 60 milionů korun.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist