Posílení vlaků pražské integrované dopravy, přesměrování příměstských autobusů ke stanici metra Háje a omezení autobusové dopravy z Radotína, to jsou nejvýznamnější změny, které od neděle čekají cestující v pražské integrované dopravě. Změny představil novinářům Pavel Procházka, který je pověřený řízením společnosti Ropid. Ta se stará o organizaci dopravy v Praze a okolí.
Vlaků bude o třetinu víc
Procházka řekl, že železniční doprava v pražské příměstské dopravě posílí o 33 procent. "Posílena bude především tam, kde byla završena modernizace trati. Jde například o trať do Strančic a Radotína," uvedl Procházka. Ze Strančic pojedou vlaky ve špičce každých 15 minut, z Radotína pak každých deset minut. Nově bude zavedena průjezdná linka S29, která propojí Prahu - Vysočany, Hlavní nádraží a Strančice. Podobných průjezdných linek by mělo v hlavním městě v budoucnu přibývat.
Jak jezdit noční Prahou? Všechny informace na jednom místě
Proč zdražuje MHD v Praze? Aby bylo na metro
Letní úvahy: Budou poslanci jezdit MHD zadarmo, nebo zaplatí?
Přestože bylo letos otevřeno takzvané Nové spojení, které má soustavou viaduktů a tunelů zlepšit průjezdnost metropolí, bude v příštím roce pokračovat rekonstrukce dalších tratí. Cestující se musí připravit na výluky mezi Libní a Běchovicemi nebo mezi Stančicemi a Benešovem.
Novinkou bude od neděle také přesměrování příměstských autobusů ve směru od Kostelce nad Černými lesy, Říčan a Uhříněvsi, které dosud končily u stanice metra A Depo Hostivař, ke stanici metra C Háje. Jde o spoje číslo 381, 382, 383 a 387, přičemž linka 393 bude zrušena a sloučena se souběžným spojem 383. V Uhříněvsi budou mít cestující možnost přestoupit na autobusy ve směru Depo Hostivař.
Na Háje je cesta lepší
Hlavním důvodem je podle Procházky to, že autobusy nabíraly na Kutnohorské ulici u Hostivaře zpoždění až několik desítek minut. "Směrem na Háje je průjezdnost lepší. Metro C má navíc mnohem kratší interval," poznamenal Procházka. Dodal, že se neobává toho, že by přesměrování zahltilo už tak dost využívanou trasu metra C. "Celkově by se měl počet cestujících zvýšit jen asi o dvě procenta, což je menší výkyv než mezi pondělím a pátkem," doplnil.
Autobusy z Kolodějí a Dubče, které také jezdily k Depu Hostivař, budou od neděle zajíždět až ke stanici metra A Skalka. Tím se podle Procházky vyhnou problematické Kutnohorské ulici. Ropid chce posílit také autobusy, které obyvatele středních Čech sváží k železnici. Například začne fungovat spoj číslo 489, který pojede přes Mukařov, Klokočnou, Svojetice, Struhařov a Mnichovice do Strančic.
Nástup všemi dveřmi
Cestující z Radotína budou muset od neděle více využívat vlakové spojení, Ropid totiž omezí autobusové spojení mezi Radotínem a nádražím Praha - Smíchov. Linka 204 bude jezdit pouze v pracovní dny do 20:30, linka 244 bude v pracovní dny večer a celodenně o víkendech spojovat pouze radotínské sídliště a nádraží.
Na všech příměstských linkách směrem do centra na území hlavního města bude možné od neděle nastupovat všemi dveřmi. Dosud to Ropid povolil pouze na linkách v severovýchodní části města.
Soukromí revizoři
Kvůli přesunutí vlaků vyšší kvality z holešovického nádraží na hlavní, bude také změněna trasa linky Airport Express. Spojení s letištěm budou nově začínat a končit přímo před budovou Hlavního nádraží.
S nedělní změnou vstoupí v platnost také nové přepravní podmínky, podle kterých se rozšíří počet tramvajových linek, na nichž bude možné přepravovat kolo. Nově budou cestující na území Středočeského kraje kontrolovat mimo revizory dopravního podniku také revizoři soukromé firmy.