Dotazy se zobrazují s různě dlouhou časovou prodlevou.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Michal Svoboda
Dobrý den. Díky Vaší stranou plánovanému zavedení školného (se kterým jako student VŠ plně souhlasím) by se studentům výrazně zvýšily náklady na studium. Budete prosazovat nějaké daňové zvýhodnění pracujících studentů v rámci Vaší (ODS)případné povolební daňové reformy? Budou tyto úlevy výraznější, než současná sleva na dani (z příjmů fyzických osob), či naopak menší? Děkuji a zdravím.
Začali jsem se zákonem o studetských brigádách, který sněmovna pustila do druhého čtení ve zkrácené lhůtě. Cílem zákona je, aby studenti v tomto modelu byli osvobozeni od odvodů zdravotního a sociálního pojištění, zároveň by měli být v nejnižší daňové sazbě. PO volbách máme připravený program založený na třech pilířích. Odložená platba od školného (australský model HECS). Druhý pilíř jsou sociální stipendia. Třetí pilíř je studijní spoření (model jako u stavebního spoření), nebo půjčka na krytí nákladů spojená se studiem.
Walter Bartoš
Jindra
Neustále se oháníme, že zdravotnictví by mohlo být jako v Británii či Německu, ekonoika jako má Irsko. Jaký vzor (je mi jasné, že žádný není ideální kvůli typicky českým podmínkám) by mohl vyhovovat nám a proč? Hodně se hovoří o severském typu školství...
Žijeme ve střední Evropě, je třeba vycházet, že náš model má tradice a kořeny. Přirovnal bych to ke stromu, který nemůžeme vytrhnout, je možné ho roubovat, upravovat korunu, kultivovat. Respektujeme, že náš systém má odborné vzdělávání, které není možné zrušit. Respektujeme, že máme i silné sociální tradice, náš model je provázen podporou studentů z nízkopříjmových rodin. Respektujeme také, že náš vzdělávací systém je založen na dobré znalosti faktů. Na druhé straně bychom rádi prosadili více vzdělávací volby pro občany. Pro školy větší při nabídce pro vzdělávání, o které je zájem. A to způsobem, který vyhovuje žákům. To zatím chybí. Nechceme kopírovat vzory, nechceme dělat revoluce. Chceme otevřít prostor pro kreativní učitele, pro potřeby žáků a studentů.
Walter Bartoš
Michal Semín
Vážený pane poslanče, podporujete legalizaci domácího vzdělávání pro 2. stupeň ZŠ. Můžeme doufat, že v případě vašeho volebního vítězství a obsazení posta ministra MŠMT dojde alespoň k "pokusnému ověřování" a později i novelizaci školského zákona? Díky za odpověď. Michal Semín
Ano.
Walter Bartoš
Rocco
Pekne dopoledne, pane Bartosi, jak se divate na otazku praxe pro studenty VS? Hodne o tom hovorila Spidlova vláda. Pocitate s ulevami pro zamestnavatele, kdyz zamestnavaji studenty? diky.
Uvažujeme o podpoře vysokoškolských studentů, nikoliv o podpoře absolventů. V ČR je plat vysokoškoláka 1,8x vyšší, než je plat, který VŠ nemá. Absolvování VŠ je samo o sobě jistou výhodou.
Walter Bartoš
Petr PATRYK
Dobrý den, v tomto volebním období jste podpořil novelu zákona o VŠ, která rušila omezení dvou funkčních období pro rektory a děkany. Finální znění novely je sice jiné, ale můžete tento svůj názor zdůvodnit? Budete jej prosazovat po volbách? Nepotřebují naše VŠ spíše čerstvý vzduch, než staré struktury s tituly z Moskvy sedící doživotně na svých trůnech? děkuji
Řekl bych, že tím motivem bylo to, aby se vytvořilo jisté konkurenční prostředí na vysokých školách. V tomto duchu budeme usilovat o další změny po volbách.
Walter Bartoš
Treska
Pane poslanče, měl by stát podporovat předškolní vzdělávání? Mám také na mysli, zda má být mateřská školka zdarma? Již teď s tím mají kraje velké problémy.
Stát má podporovat předškolní vzdělání, je ovšem otázka, jestli bezplatné předškolní vzdělávání, jak je formulováno ve školském zákoně, je ta správná volba. Na bezplatnost předškolního vzdělávání nepřispívá stát ani korunu, ale obec a rodiče mladších dětí v tzv. školkovném. (ve školském zákoně je bezplatný pouze poslední ročník). Rodiče si tak předplatí budoucí bezplatnost.
Walter Bartoš
Jonáš
Zdravím Vás, jaký je podle Vás názor či představa maturit? Mají být společné pro celou ČR? Mají být některé předměty povinné (např. kontroverzní matematika)?
Cílem tzv. státní maturity má být jen ověření základních obecných znalostí každého maturanta. Zdůrazňuji, že se jedná o základní dovednosti. Každý maturant musí umět český jazyk, musí se umět domluvit v zahraničí a musí si umět spočítat některé věci. Maturita se musí týkat češtiny, anglického jazyka a tzv. numerických dovedností. Záměrně se vyhýbám slovu matematika, neboť při tomto výrazu si každy představí gymnaziálně akademický předmět. Takže proto numerické dovednosti.
Walter Bartoš
eva
Dobrý den, pane poslanče, má někdo z vedení ODS konkrétní vlastní zkušenost s placeným studiem?(myslím, jestli si platil studium na vysoké škole, jak navrhujete) Vystudoval jste vy nebo někdo z kolegů vysokou školu a platil si školné, popř. platíte školné svým dětem? Zajímá mě souvislost - placená dobrá škola - rychlý start v kariéře - snadné splacení půjčky v našich domácích podmínkách. Britská nebo americká zkušenost není relevantním argumetem. Děkuji.
Nezkoumal jsem, zda někdo z vedení ODS studoval v zahraničí. Svému synovi připlácím na studium angličtiny a studium hudby.
Walter Bartoš
Petra
Dobrý den, jaký je podle vás názor na tzv. domácí vyučování? Nejde o obcházení povinné školní docházky (i když ve výsledku je tento způsob lepší a vhodnější)?
Jistě existují děti, kterým vzdělávání ve škole může dělat potíže. Shodneme-li se v názoru, že důležité je vzdělávání, nikoli chození do školy a je-li vzdělávání v domácím prostředí zajištěno správně, není důvod něčemu takovému bránit. Ostatně dohled nad takovým vzděláváním má ředitel příslušné školy.
Walter Bartoš
Chřestýš
Již nepracuji ve školství, ale vzpomenu-li na dobu po revoluci, kdy jsem pracoval na slovutné Universitě Karlově, jímá mě hrůza z toho, co tam stále ještě dnes "vegetuje" za pedagogy. Revoluce zde proběhla velice mírně díky rektorovi Paloušovi a děkanům na jednotlivých fakultách. Z těchto důvodů jsou zde dodnes staré struktury jejichž vlastnost je především nekvalita a konservativismus - neochota cokoliv měnit. Naštěstí přílivem mladších pedagogů, kteří přichází na UK se situace mění ale velice pomalu. Lze tento proces urychlit? Pro universitu je to škoda, že tam tito bývalí "kádři" stále zaclání mladším a schopnějším. Zřejmě to bude problém i jiných škol.
Jen tak, že se do VŠ pustí čerstvý vítr a vytvoří se konkurenční prostředí a posílí se vliv těch, kterým vzdělávání slouží.
Walter Bartoš
rezjir
Myslíte si, že podnikání pana Topolánka a firmy VAE může být kladným vzorem pro mládež, o níž by se měli učit v čítankách?
Podnikání obecně není nic odsouzeníhodného. Pokud není porušován zákon.
Walter Bartoš
Jiří Mrkev
Jaký je podle Vás průměrný český žák ve srovnání s žákem západní Evropy? (krom toho, že je zřejmě stený spratek jako oni) Mám na mysli z hlediska vzdělanosti. A Mění se toto srovnání nějak ve směru starších studentů resp. na vyšších stupních školství?
Na prvním stupni jsou naše děti velmi dobře připravené, protože je jasně definováno, co mají umět. Číst, psát a počítat. Na druhém stupni jsou naše děti srovnatelné co se týče znalostí s dětmi s vyspělými vzdělávacími systémy. Řekl bych, že trochu zaostávají v kreativitě a ve schopnosti řešit problém. Možná, že to chce více sebevědomí.
Walter Bartoš
anonym
Vážený pane, proč se nedaří v politice a školství se více prosadit takovým osobnostem jakou jsou Höschl (kandidoval kdysi na rektora UK bez úspěchu) nebo brněnský matematik Zlatuška, který mně najednou v Senátu a v politice příjde nevýrazný?
Na to je těžké odpovědět. Nevím. Možná, že nedokázali lidem srozumitělně vysvětlit své názory a vize.
Walter Bartoš
J. Melc
Dobry den, jaky je prosim Vas nazor na budoucnost (perspektivy) Ceske skolni inspekce a jeji zavislost na MSMT ?
Dnešní pojetí České školní inspekce je v současném zákoně definováno špatně. Inspekce podle platného znění zákona má hodnotit vzdělávání, jeho průběh, výsledky atd. Ovšem zákon nikde taxativně nevymezuje jaká jsou kritéria hodnocení. Tím dochází k subjektivnímu posuzování ve školách. V kombinaci s tím, že inspekce jako orgán státní správy má sankční pravomoci, je tento model nevyhovující. Inspekce by v budoucnu měla pouze kontrolovat to, jesli škola porušila nebo neporušila zákon. Tím neříkám, že vzdělávání se nemá hodnotit, má ale nemá k tomu sloužit školní inspekce. Děkuji za dotazy, bylo příjemné tuto hodinu na ně odpovídat. Zdravím čtenáře iHNed.cz. Walter Bartoš.
Walter Bartoš