Matematika se v základních školách vyučuje příliš odtažitě. Chybí vazby na reálný život, učitelé v dětech nerozvíjejí logické myšlení a nevedou je k hledání nových způsobů výpočtů. Následkem toho žáci matematiku často nenávidí, protože nechápou, v čem jim může být v životě užitečná.

Jednou z hlavních příčin tohoto stavu je podle inspektorů zavedení nových osnov, ke kterému došlo před pěti lety. Tehdy stát zrušil zkostnatělé centrální osnovy, místo kterých si každá škola vytvořila vlastní vzdělávací program.

Školy si samy určily, na co budou ve výuce klást důraz a jak moc do hloubky s dětmi půjdou. Ministerstvo školství sice zachovalo určité minimální mantinely, jejich dodržování se ale nijak nekontroluje.

První obětí tohoto rozvolnění je podle školních inspektorů právě matematika. "Byla narušena tradiční systémová příprava dětí. Školy i stát berou matematiku jako něco samozřejmého, takže už jí nevěnují takovou podporu. Jenže pilíře našeho vzdělávání nemůžeme nechat napospas," říká mluvčí České školní inspekce Libor Vacek.

Dětem v rozvrzích postupně ubývá počet hodin, kdy se matematice věnují. Kvůli novým osnovám na sebe také výuka tohoto předmětu přestala při přechodu ze základní na střední školu navazovat. Z toho, že se ve škole matematika "šidí", si někteří ředitelé udělali dokonce konkurenční výhodu.

"Školy do výuky na úkor matematiky zařazují některé nové předměty, například environmentální výchovu. Pozorujeme to především ve velkých městských školách, které bojují o žáky," říká mluvčí inspekce Vacek.

Nudné a odtržené

Školní inspektoři zkontrolovali výuku matematiky v téměř polovině základních škol v zemi.

Zjistili, že děti musí počítat převážně nudné a od reality odtržené úlohy. Kantoři se v žácích nesnaží vzbudit o matematiku zájem - v hodinách se například jen velmi omezeně podporuje hledání jiných způsobů výpočtů.

Učitelé v žácích cíleně nerozvíjejí ani logické a abstraktní myšlení, které je přitom pro budoucí úspěch v dospělosti klíčové. Kantoři děti neučí řešit problémy, ale zahlcují je množstvím mezi sebou nijak neprovázaných úloh.

Školy také podle inspekce neumí pracovat s matematickými talenty, ale ani pomoci těm, kteří v počtech tápou. Doučování a konzultace slabým žákům nabízí jen necelá čtvrtina škol. A pouze polovina základních škol, kam chodí dyskalkulické děti, dokáže těmto žákům poskytnout odpovídající podporu.

Globální outsideři

Česká matematická bída se začíná projevovat i v mezinárodních srovnáních. Podle posledního šetření mezinárodního výzkumu PISA z loňského prosince se výsledky tuzemských dětí v matematice zhoršily mezi lety 2003 až 2009 nejvíce ze zemí OECD.

"Kvůli tomu budeme v budoucnu zcela jistě méně konkurenceschopní. Manažeři globálních firem výsledky těchto mezinárodních testů sledují a do budoucna si rozmyslí, jestli půjdou sem nebo do Finska," říká Eduard Fuchs ze Sdružení učitelů matematiky. "Zahraniční firmy se na nás budou dívat jako na odkladiště, nikoliv jako na místo, kde se dají rozvíjet nové technologie," dodává Fuchs. Investoři tak budou Česko chápat jako zemi, kde dostanou nepříliš vzdělanou, ale zato velmi drahou pracovní sílu.

Podle Fuchse pomůže jedině to, pokud stát začne výsledky škol více kontrolovat. "Vytvořit standardy a zavést srovnávací zkoušky v 5. a 9. třídách, jak plánuje ministerstvo, je krok správným směrem," říká Fuchs. Kromě toho chce ministr školství Josef Dobeš (VV) do dvou let zavést také povinnou státní maturitu z matematiky.

 

TABULKA: Matematické dovednosti žáků