Česko zcela bezostyšně mrhá potenciálem intelektově nadaných dětí. V populaci od tří do patnácti let věku jich je v republice diagnostikováno jen 4200. Podle propočtů Miriam Janyškové, ředitelky nadačního fondu Qiido, který se podpoře a rozvoji těchto dětí věnuje, jich přitom může být padesátkrát více.
Jak definovat nadané dítě?
My v Qiidovi se opíráme o Renzulliho třífaktorový model, který říká, že u nadaného jedince se prolínají tři oblasti. Za prvé nadprůměrné intelektové schopnosti, za druhé kreativita, a to nemyslím jen ve formě tvoření, ale i v přístupu k řešení situací. Za třetí je to pak angažovanost v úkolu, v podstatě urputnost a vnitřní motivace, která je u těchto dětí nevídaná. Mají často období naprosté fascinace nějakým fenoménem, kterému se věnují třeba půl roku naprosto intenzivně a do hloubky. Často to bývají dinosauři nebo třeba vesmír. Zažila jsem, kdy byly tyto děti posedlé dopravními značkami nebo historií starověkého Egypta.
Co se dočtete dál
- Proč se nadaní neodhalují u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí
- Jak pohlaví ovlivňuje identifikaci nadaných dětí.
- Potřeba školení učitelů a péče o sociálně‑emoční vývoj nadaných dětí
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.










