O osudu železničního mostu na pražské Výtoni rozhodne ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v polovině září. ČTK řekl, že v tomto termínu chce také představit ucelený harmonogram dalšího postupu. Budoucnost mostu propojující Výtoň se Smíchovem se řeší řadu let. Správa železnic před třemi lety v mezinárodní soutěži vybrala návrh, který počítá s nahrazením památkově chráněné ocelové konstrukce novou na původních pilířích.
Dosavadní most by se měl přesunout proti proudu mezi Modřany a Velkou Chuchli, kde by dále sloužil jako lávka pro pěší. Proti plánu se vzedmula vlna odporu mimo jiné místních městských částí, spolků a památkářských organizací.
V polovině července doporučil most nebourat Výbor UNESCO. Stát vyzval, aby ho zachoval a obnovil na jeho současném místě. Tvoří podle něj důležitou součást slavného říčního panoramatu, které přispívá k výjimečné hodnotě historického jádra Prahy.
Nadační fond pro záchranu vyšehradského mostu loni představil studii vypracovanou mezinárodním týmem, podle které je možné most opravit tak, že práce i s přípravou potrvají čtyři roky, přinesou minimální omezení provozu a Správou železnic a Prahou požadovanou třetí kolej bude možné doplnit nerušící přístavbou úzké platformy ke straně konstrukce. Tento návrh podpořil i Národní památkový ústav.
Němci nastavili zrcadlo českému „šprtství“ s ETCS, nedají ho ani na koridor do Hamburku. Komplikace to je i pro naše dopravce
Kupka už dříve řekl, že rozhodne na základě postoje UNESCO a dalších podkladů, mezi něž patří zejména posouzení vlivu na kulturní dědictví (Heritage Impact Assessment – HIA), které s UNESCO dohodla Správa železnic. Ve středu doplnil, že chce spolu s rozhodnutím prezentovat i plán dalšího postupu.
Železniční most na Výtoni byl zprovozněn 15. srpna 1872, tehdy byl jednokolejný. Na přelomu devatenáctého a dvacátého století ho nahradil dvoukolejný most. Se svou historickou nýtovanou konstrukcí představuje podle odborníků významnou technickou kulturní památku v pražské památkové rezervaci. Kvůli špatnému stavu je provoz vlaků na mostě několikátým rokem výrazně omezen, podle dřívějších vyjádření Správy železnic je nutné ho nahradit kvůli výrazné korozi. Podle nadačního fondu pro záchranu mostu lze zkorodované prvky vyměnit při zachování technologie nýtování.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist









