Lidé pracující v kolínské továrně automobilky Toyota si od března polepšili o více než sedm procent, po započtení bonusů a příplatků jim pak mzda vzrostla o 9,2 procenta. Přesto v podniku místo spokojenosti panuje spíše napjatá atmosféra. Jednání mezi vedením firmy a odbory o nové kolektivní smlouvě běží už od loňského září a navzdory navýšení mezd se neposunula. Do hry proto nyní vstoupil zprostředkovatel. Odboráři tlačí na podstatně vyšší růst mezd a na Toyotu navíc posílají inspektorát práce. Ten má prověřit, jak ve fabrice fungují přesčasy.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

Odbory si přejí, aby základ mzdy zaměstnancům narostl o dalších 12,4 procenta. Zástupci pracovníků přitom argumentují tím, že ani po posledním březnovém růstu výdělků se nepodařilo vyrovnat dopady inflace a reálná mzda je stále pod úrovní ze začátku roku 2021.

„Ze strany Toyoty vidíme velice nevhodné chování ke svým zaměstnancům, kteří v období mezi lety 2021 a 2024 podpořili vstřebání dopadů inflace skrze své příjmy. V době, kdy inflace klesá, to bohužel opačně Toyota neaplikuje,“ tvrdí předseda odborové organizace ASO Kolín Josef Stibůrek.

Podle zástupců Toyota Motor se automobilka snaží zaměstnancům zvyšovat mzdy i s ohledem na udržení vlastní konkurenceschopnosti. „Proto je inflace pouze jedním z hledisek, které vždy zvažujeme. Z dlouhodobého hlediska je přidání mezd nad úrovní inflace. V době vysoké inflace byly navíc zaměstnancům vyplaceny jednorázové kompenzace,“ upozorňuje mluvčí společnosti Tomáš Paroubek.

Inspektoři prověří přesčasy

Ještě větší rozpory mezi odboráři a Toyotou panují kolem pracovní doby. „V této problematice si s Toyotu vůbec nerozumíme a budeme nuceni k předání stížnosti státním úřadům,“ říká Stibůrek.

Odboráři prý mají podezření, že část zaměstnanců překračuje maximální týdenní limit osm hodin, kterým zákon přesčasy omezuje. „V současné chvíli máme informace od členů, že někteří zaměstnanci chodili na čtyřhodinový přesčas vícekrát než jen dvakrát v týdnu.  Tato praxe byla zavedena v době covidu, proto budeme chtít, aby inspekce práce provedla detailní kontrolu pracovní doby v Toyotě tři roky zpětně,“ vysvětluje odborář.

Kolika zaměstnanců se problém týká? „Zástupci Toyoty v tomto případě s námi moc informací nesdílí. Za nás odhaduji nejvýše 50 zaměstnanců,“ míní Stibůrek.

Kolínská automobilka to odmítá. „Monitorujeme průměrné množství přesčasů v rámci vyrovnávacích období, jak je vyžadováno, tedy aby nepřekročilo v průměru osm hodin týdně v rámci tohoto období,“ říká Paroubek s tím, že průměrné hodnoty přesčasů ve výrobě se pohybují v řádu jednotek hodin měsíčně.

Aktuálně v kolínské továrně už jedna kontrola Státního úřadu inspekce práce probíhá. „Byla zahájena v listopadu loňského roku a je zaměřena na dodržování povinností zaměstnavatele v oblasti pracovněprávních vztahů, odměňování, rovného zacházení a součinnosti zaměstnavatele a orgánu jednajícího za zaměstnance,“ uvádí mluvčí inspektorátu Richard Kolibač. „Kontrola byla zahájena na základě podnětu, a protože stále probíhá, není možné sdělit více podrobností,“ dodává.

Toyota v Kolíně vyrábí modely Aygo X a Yaris. V loňském roce zde firma vyrobila 225 tisíc aut, meziročně o 32 tisíc víc. Tehdy však produkci firmy výrazně ovlivnily neplánované odstávky, výroba v roce 2023 stála déle než dva měsíce.

Mzdy letos porostou pomaleji než loni

Jednání o mzdách jsou v současnosti v automobilovém průmyslu ještě složitější než v minulosti. Důvodem je především krize v německém automotive sektoru, hrozba cel nebo drahé energie, které na jednotlivé firmy v oboru dopadají. 

Zprostředkovatel se na začátku letošního roku zapojil rovněž do jednání v nošovické automobilce Hyundai, odboráři se zde s firmou na růstu mezd dosud nedomluvili. Jedinou automobilkou, kde se kolektivní smlouvu letos podařilo uzavřít, je Škoda Auto. V únoru se firma s odboráři dohodla, že od dubna vzrostou pracovníkům mzdové tarify o tři procenta. V květnu pak zaměstnanci dostanou díky bonusům a jednorázové odměně 130 tisíc korun.

Podle aktuálního průzkumu personální agentury Hofmann Personal hodlá letos zvyšovat mzdy 85 procent výrobních, velkoobchodních a logistických podniků. Průměrné zvýšení výdělků by mělo činit 4,8 procenta. To je méně než loni, kdy tempo růstu výdělků podle agentury dosáhlo 5,5 procenta. 

„Průzkum také ukázal, že zhoršení ekonomické situace očekává především 27 procent firem s německým vlastníkem, a to kvůli obavám z možné krize v Německu,“ říká šéfka agentury Gabriela Hrbáčková. Největší obavy z poklesu poptávky mají podniky v oblasti automobilového průmyslu a lehkého průmyslu, stejně jako větší firmy s více než 500 zaměstnanců.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist