Koalice Spolu přišla tento týden s radikální změnou image, která překvapila i její vlastní představitele. Zejména proto, že její nejsilnější člen – ODS – půjde vůbec poprvé od svého vzniku v roce 1991 do voleb bez obvyklé modré barvy. Té se strana důsledně držela i před čtyřmi lety, když poprvé do sněmovny kandidovala po boku svých partnerů KDU-ČSL a TOP 09.
„Všichni jsme z toho teď byli v šoku, že jsme zezelenali. Jsme ODS, vždycky jsme byli a chceme být modří,“ říká k aktuální kampani například předseda berounské ODS David Minařík. Právě jeho buňka koncem loňského roku vyzvala k rozpuštění koalice Spolu a na současné počínání strany má tak kritické názory.
Rozpaky však dává najevo třeba i místostarosta Ostravy-jih Radim Ivan, který ve straně dlouhodobě razí, aby byla odvážnější a nebála se změn.
„Po vizuální stránce mě to zaujalo. Zelená a oranžová jsou radikální barvy, které evokují změnu a reformu. A oslovují mladou cílovou skupinu. Ale kdo tuto mladou cílovou skupinu oslovuje na kandidátkách? Blaha, Bauer, Bendl nebo Beitl?“ táže se Ivan a zmiňuje dlouholeté politiky ODS, kteří stojí v popředí krajských kandidátek Spolu.
V případě takové image by se podle něj koalice neměla bát nasadit do popředí také nové tváře. „Kdyby vedle Petra Fialy stál například Jan Grolich, tak to spolu bude ladit a evokovat změny. Ale když tam stojí Marek Výborný, tak vizuál může být jakýkoli, nicméně pořád je to ten stejný strýček,“ říká s tím, že neokoukaní politici, kteří by mohli symbolizovat změnu, vesměs na kandidátkách chybí, případně jsou na nevolitelných pozicích. Týká se to i jeho samotného – v letošních volbách se tento čtyřiatřicetiletý politik rozhodl nekandidovat, podobně jako jím zmíněný lidovecký hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich.
Že se vládní strany kampaní snaží vytvořit dojem změny, zaujalo také odborníky. „Vypadá to jako pokus o restart,“ říká zakladatel Institutu politického marketingu Karel Komínek.

Oproti obvyklým kampaním vládních stran, které se nesou v duchu hesel jako „nechte nás dokončit naši práci“, koalice zřetelně dává najevo, že se chce od dosavadních čtyř let své vlády spíše odstřihnout. Což dokresluje překvapivá volba barev – oranžová, kterou dosud v Česku nejvíc používali sociální demokraté, kdysi úhlavní rival ODS. A zelená, která je ještě sytější a ostřejší, než běžně používala Strana zelených.
„Kdybychom samotný vizuál překlopili do černobílé, tak by pak stylově vypadal jako pirátské kampaně. Je to zkrátka kampaň plná změn. Celkově to je jednoduché a výrazné a bude to dobře vidět,“ hodnotí strategii v zásadě pozitivně Komínek s tím, že smysl mu dává i heslo „Teď je čas stát na správné straně“.
„Vytváří se tam ta klasická dichotomie my versus oni, Západ versus Východ, Evropa versus Rusko. Bezpečnostní politika je jeden z mála logických směrů, který této koalici po čtyřech letech jejího fungování asi může fungovat,“ myslí si. A překvapuje ho jen to, že koalice vedle nových vizuálů oznámila také start kontaktní kampaně.
„Abyste se snažili voliče v ulicích osobně oslovovat půl roku před volbami, je poměrně unikátní. Toto se obvykle dělá až v posledních týdnech,“ říká Komínek.
Koalice Spolu slibuje reakci na měnící se světový řád
Rozpačitý z kontaktní kampaně je i Ivan – ale z jiného důvodu. „Potřebovali bychom změnit jazyk, kterým s voliči komunikujeme. Místo ‚Zahajujeme kontaktní kampaň‘ můžeme říct například: ‚Přátelé, jdeme za vámi.‘ Aby to celkově nepůsobilo tak úřednicky,“ poznamenává Ivan.
Koalice Spolu má dosud za sebou dvoje společně absolvované celostátní volby – sněmovní v roce 2021 a ty loňské do Evropského parlamentu. Letos je z dosavadních tří kandidatur podle odborníků nejsilnější patrná snaha vystrčit do popředí značku Spolu. A upozadit samostatné ODS, KDU-ČSL a TOP 09.
„Což je dost zajímavé, protože je to v rozporu s tím, co podle našeho sledování rezonuje na sociálních sítích,“ upozorňuje sociolog Jan Herzmann.
„Koalice Spolu je uživateli na sociálních sítích zmiňována asi desetkrát méně než ODS, čtyřikrát méně než TOP 09 a třikrát méně než KDU-ČSL. Veřejnost mnohem víc diskutuje o jednotlivých stranách než o celé koalici. Chápu, když něco podobného dělá Stačilo, které se za svou značku snaží schovat komunistické třešně. V případě Spolu to ale moc nechápu,“ říká Herzmann.
Ironické vysvětlení pro tuto taktiku má politolog Lukáš Jelínek. „Jako by tím strany koalice Spolu říkaly, že si uvědomují, že ty volby projedou. Tak hledaly barvy, které se nepojí s žádnou z těch stran. Aby je teď mohly použít. A když to nezafunguje, po volbách je jako neúspěšný, jednorázový pokus bez lítosti vyhodit a vrátit se k těm vlastním,“ glosuje zeleno-oranžové vizuály Jelínek.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist