Za svůj scénář k filmu Anděl Páně získala Lucie Konášová od Filmového a televizního svazu Fites cenu za nejlepší scénář roku 2006. A snímek, který podle něj natočil režisér Jiří Strach, se stal jedním z nejnavštěvovanějších a nejoblíbenějších tuzemských filmů tohoto milénia.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

Podstatně negativnější je ale atmosféra kolem divadelní adaptace, kterou podle svého scénáře Konášová vytvořila pro pražské Hudební divadlo Karlín. Strach totiž tvrdí, že pro muzikál, který napsala spolu se skladatelem Ondřejem G. Brzobohatým, použila bez jeho svolení části, které pro film vymyslel on. A na divadlo podal žalobu, v níž požaduje sporné pasáže vypustit. Chce také vyplatit 3,5 milionu korun jako licenční odměnu za užití díla. Sumu spočítal jako odměnu z 28 odehraných představení do podání žaloby.

Tu soud začal projednávat v úterý, když se soudci Filipu Liškovi nepodařilo obě strany přimět ke smíru. „Klient si jako veřejná instituce, vlastněná hlavním městem, nemůže dovolit platit více autorům jenom na základě přání pana Stracha, který svoje spoluautorství neprokázal,“ vysvětlil právní zástupce divadla Aleš Rozehnal.

Divadlo již loni v červnu některé sporné pasáže upravilo. A to poté, co Městský soud v Praze předběžným opatřením vyhověl Strachovi, který vyjmenoval scény, jež prý vycházejí z jeho úprav a nebyly v původním scénáři Konášové. A doložil to i znaleckým posudkem Filmové a televizní fakulty Akademie múzických umění.

Na podzim ale předběžné opatření zrušil odvolací Vrchní soud v Praze – Strachův návrh podle něj nebyl dostatečně konkrétní. Režisérův právník František Vyskočil následně předložil podrobnější přehled pasáží, které jsou údajně Strachovým autorským přínosem.

Divadlo, které porušení autorských práv Stracha odmítá, již loni argumentovalo i tím, že režisérovi nabízelo, aby se na přípravě podílel, ale on to odmítl. „Pokud neměl zájem, ještě to neznamená, že si mohou volně použít jeho autorské dílo,“ argumentuje Vyskočil.

Ten jako důkaz předložil definitivní verzi scénáře filmu, který Konášová odevzdala a autorizovala, a pak technický scénář, který podle něj udělal sám Strach a rozepsal jej do jednotlivých záběrů. A také libreto uvedeného muzikálu z pera Konášové. „Když je porovnáte, zjistíte, že pan Strach do filmu vnesl mnoho nových prvků, které v konečné podobě scénáře paní Konášové nejsou,“ uvedl s tím, že další prvky se tvořily ještě na natáčení, opět z podnětu Stracha. 

Anděl Páně

S námětem na film přišla scenáristka Lucie Konášová na přelomu tisíciletí a nabídla jej České televizi. Ta pak v roce 2003 odsouhlasila sedmou verzi scénáře s pracovním názvem „Jak anděl Páně po světě chodil“ a režii následně svěřila Strachovi.

Film pak měl premiéru v listopadu 2005 již pod zkráceným názvem. Jen v kině jej za prvních šest týdnů vidělo 188 tisíc diváků a další miliony při každoročních reprízách v televizi v době Vánoc. Před dvěma roky pak Konášová svůj scénář upravila pro libreto muzikálu.

Naopak Konášová tvrdí, že většina vytýkaných rozdílů je z jejího pera či jsou to obecně známé věci.

„Máme připravené svědky, kteří se výroby celého filmu účastnili a potvrdí naši variantu, že se film natáčel podle verze Jiřího Stracha,“ oponuje Vyskočil. 

Strach označuje za své zhruba pět desítek scén a replik, které Konášová použila v libretu a v jejím původním scénáři nebyly. Jednou z nich je například scéna před nebeskou bránou, při níž čert Uriáš spolu s andělem Petronelem hrají mariáš. Nebo to, že ve filmové a divadelní verzi proti filmovému scénáři vystupuje Duch svatý, svatá Lucie či Mikuláš. A také Ježíškovu repliku „vstávej, Petrželi“.

Vadí mu ovšem i řada dalších replik a scén či to, že v muzikálu zazní i několik středověkých litanií. I ty prý do filmu přidal on a Konášová je v libretu okopírovala.

To, že jako autorský vklad označuje Strach například hraní mariáše, ale zarazilo i soudce Filipa Lišku. „Je obecně známo, že čerti hrají mariáš, a ne kanastu,“ podotkl. „V rámci scénáře je to ale prvek, který v tom celku nějak hraje a má tam tvůrčí význam,“ vysvětluje Strachův právník.

Soudce Liška následně oznámil, že bude potřeba důkladný znalecký posudek. Ten by měl doložit, že je Strach nejen autorem technického scénáře a vyjmenovaných replik, ale také třeba to, zda jsou autorským dílem a v jakém rozsahu. A vyzval obě strany, aby se pokud možno na znalci dohodly. Oběma pak uložil, jaké mají doplnit důkazy, a jednání odročil na konec května. „S největší pravděpodobností budeme navrhovat, aby FAMU rozšířila svůj vlastní posudek. Je to nejkvalifikovanější znalecký ústav, který se k tomu může vyjadřovat,“ řekl Vyskočil.

Spor přitom může paradoxně ovlivnit i možné pokračování Anděla Páně 3, o němž Strach veřejně mluví. Konášová původně měla smlouvu s Českou televizí i na scénář Anděla Páně 2, ale Strach si prosadil scénář, který vypracoval Marek Epstein. Konášová ovšem musela souhlasit, že v pokračování byly použity motivy z jejího původního scénáře – zejména anděl Petronel a čert Uriáš.

A i pro případný třetí díl by musela poskytnout souhlas. A je otázka, zda by jej v současném napjatém vztahu dala. „Má dohodu s Českou televizí, že s každým dalším užitím jí musí předložit scénář k odsouhlasení,“ potvrdil Rozehnal. Nepředpokládá ale, že by případný kvalitní scénář vetovala. Byť sama podala reciproční žalobu: Chce, aby soud potvrdil její autorství scénáře k filmu. 

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist