Od největší tuzemské železniční nehody a ekologické havárie posledních let, při které v Hustopečích nad Bečvou vykolejil a částečně shořel nákladní vlak se 17 cisternami s benzenem, uplyne v pátek už měsíc. Drážní inspekce ale dodnes nevyslechla strojvůdce, který soupravu řídil.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

Již před třemi týdny přitom inspektoři zveřejnili, že vlak jel o více než 50 kilometrů v hodině rychleji, než bylo v úseku povolené. Že by se strojvůdcem hovořila, nepotvrdila ani policie, která případ šetří pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti, dosud ale nikoho neobvinila. Experti to kritizují a objevují se i spekulace, že strojvedoucí po nehodě zmizel.

„Naši inspektoři se strojvedoucím od nehody v kontaktu nebyli. Pozvání k podání vysvětlení mu neposílali a ve spojení s ním nejsou,“ uvedl Martin Drápal, mluvčí inspekce, která příčiny železničních nehod vyšetřuje.

V tiskové zprávě ze 6. března přitom inspekce uvedla, že návěstidlo železniční stanice Hustopeče nad Bečvou přikazovalo strojvedoucímu vlaku vjet do stanice, ve které se nehoda odehrála, rychlostí nejvýše 40 kilometrů v hodině. „Vlak však toto návěstidlo minul rychlostí 95,2 km/h, do výhybek vjel rychlostí 94,8 km/h a v nich vykolejil. Rychlost vlaku při vykolejení byla tedy o 137 procent vyšší, než byla dovolená,“ píše se ve zprávě.

Jako důvod otálení s výslechem uvedl Drápal potřebu důkladného vyhodnocení dat z lokomotivy. „Data ze záznamových zařízení ještě nebyla zanalyzována, takže nebylo nezbytně nutné ho vyslechnout,“ řekl.

Na dotaz, zda inspektoři hovořili se strojvedoucím alespoň těsně po nehodě, která se odehrála v pátek 28. února, Drápal neodpověděl. „To se dotažte policie, ta tam byla dříve než my,“ řekl. Odmítl i prozradit, zda se jeho výslech v nejbližší době chystá. „Mimořádnou událost nešetříme v přímém přenosu. Až to bude, tak to bude.“

HN se snažily ověřit, zda je strojvůdce k vyšetřování k dispozici, protože na místě sanace havárie se spekuluje, že brzy po nehodě uprchl. „Říká se tady, že zmizel a policie ho dosud nevypátrala,“ sdělili HN pod podmínkou anonymity dva pracovníci firem, které se na dekontaminaci podílí.

Policie ale na otázky ohledně strojvůdce, jeho výslechu či možného zmizení odmítla odpovědět. „V souvislosti s případem nemáme v současné době k dispozici žádné nové informace. Je stále ve fázi prověřování, nedošlo ke změně právní kvalifikace a nikdo nebyl obviněn,“ napsala HN mluvčí olomouckého krajského policejního ředitelství Miluše Zajícová. Spekulace o zmizení strojvůdce odmítla potvrdit či vyvrátit i při telefonickém rozhovoru.

A cokoli nad rámec už jednou zveřejněné tiskové zprávy nechtěla prostřednictvím své mluvčí Petry Jamrichové sdělit ani firma Ostravská dopravní společnost – Cargo, která přepravu cisteren s benzenem z chemičky Deza Valašské Meziříčí zajišťovala. Ve zprávě mluvčí uvedla, že strojvůdce byl vysoce zkušený a odborně vyškolený s dlouholetou praxí.

Zprávy o strojvůdci nemá ani Federace strojvůdců. „Nebyl naším členem, mám jen informace, že mohli být dva, zkušenější dohlížel na mladšího,“ uvedl viceprezident organizace Jaroslav Vincour.

Nad situací, kdy měsíc po nehodě drážní inspektoři nevyslechli hlavní postavu mimořádné nehody, se pozastavil bývalý ředitel Drážní inspekce Roman Šigut. „To, že se strojvedoucím inspektoři dosud nehovořili, mi přijde hodně nestandardní. Jedna věc jsou data z rychloměru a druhá, co mi vypoví strojvedoucí. Vždy jsme lidi vedli k tomu, aby se zúčastněnými zaměstnanci hovořili ideálně hned po nehodě,“ míní.

Podle Šiguta je pro inspektory důležité získat bezprostřední reakci. „Je vždy věrohodnější než s odstupem času. Když někdo poté přijde k podání vysvětlení s advokátem, tak už to bývá dost bezcenné. Nestáli jsme o naučené fráze,“ dodal.

Kritický je i vedoucí analytického týmu Svazu odborářů služeb a dopravy Jindřich Berounský. „Jestli zmizel, nevím. Ale samozřejmě by měla být snaha co nejdříve zjistit jeho pohled na věc. Získat výpověď aktéra událostí by mělo být úplně prvotní,“ sdělil analytik.

Potvrdil zároveň, že v kabině byli muži dva. „Vím od strojvůdce, který přijel k nehodě z druhé strany, že tam byli strojvůdci dva, jeden v zácviku. Ten v zácviku měl ale paradoxně na moderní lokomotivě Siemens Vectron větší zkušenosti než kolega, který ho měl školit. Ten byl na ní prý poprvé. Oba byli po nehodě ve velkém šoku, moc nechápali, co se děje, a nebyli schopní vysvětlit, co se stalo,“ dodal Berounský.

Kvůli události, která je podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) největší havárií týkající se benzenu na světě, už resortní krizový štáb podle ČTK doporučil hejtmanovi Olomouckého kraje vyhlásit pro oblast Hustopečí nad Bečvou stav nebezpečí. Ten by umožnil urychlit sanační práce. Olomoucký hejtman Ladislav Okleštěk (ANO) ale pro ČTK uvedl, že se k takovému kroku nechystá. Podle něj jde z pohledu legislativy havárie, při které uniklo dvě stě až čtyři sta kubíků benzenu do půdy a vod, za státem.

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist