Provoz na jednom z nejvytíženějších úseků české železnice byl v sobotu celé ráno a dopoledne výrazně omezený. Nový zabezpečovač ETCS, jehož zavádění stojí desítky miliard korun, kompletně zkolaboval kvůli výpadkům spojení. Vlaky v celém prostoru od Prahy po Ostravu a Brno nabírají i více než hodinová zpoždění a smějí jezdit maximálně stokilometrovou rychlostí.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

„Za zpoždění vlaků se všem cestujícím omlouvám,“ reagoval na dotaz HN ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Podle dat o poloze vlaků se porucha projevila okolo páté hodiny ranní. Spoje, které byly tou dobou na tratích, zhruba na půl hodiny zastavily. Rozjely se až pak a situace se začala zlepšovat až okolo 11:00, kdy systém znovu naběhl.

„Došlo k výpadku sítě GSM-R, takže jsme přešli nouzově na původní národní zabezpečovač,“ řekl mluvčí Správy železnic Martin Kavka. GSM-R je standard, který současné verze ETCS používají pro komunikaci systému s vlakem.

Vlaky jezdily, ale s omezením rychlosti na 100 kilometrů za hodinu, takže zpoždění se dále zhoršovala.

Po 8:00 rozeslal mluvčí novinářům prohlášení, ve kterém vinu Správa železnic přenesla na externího dodavatele a situaci bagatelizovala. „Došlo ke zpoždění některých vlaků,“ uvedla Správa železnic. V té době bylo jen mezi Prahou a Ostravou možné napočítat 18 vlaků zpožděných o víc než hodinu a přes 30 dalších, zpožděných zhruba o 30 minut.

Od ledna 2025 platí na hlavních koridorech z Prahy na Moravu takzvaný výhradní provoz: lokomotivy bez patřičné výbavy vlakovou částí ETCS na tratě jednoduše nesmějí. Řada menších dopravců kvůli tomu omezila aktivity a ti větší se zbavují vozidel, do nichž se instalace techniky za nižší desítky milionů nevyplatí. Náklady ale vzrostly víceméně všem.

Žádná ze sousedních zemí nezavedla výhradní provoz ETCS tak brzo a tak radikálně, většinou pracují s pozdějšími termíny kolem roku 2030.

Starého zabezpečovače, založeného na kombinaci kolejových obvodů a návěstidel, se přitom chce Správa železnic postupně zbavovat a už letos začít odstraňovat návěstidla. Minimálně z toho teď ale i s touto zkušeností slevuje. 

„Dojde na to, až budeme mít větší zkušenost s výhradním provozem,“ řekl HN v sobotu ráno šéf Správy železnic Jiří Svoboda. „Spolehlivost (ETCS) je stále velmi dobrá,“ prohlásil.

Ministr dopravy Martin Kupka se cestujícím ve zprávě zaslané HN omluvil. Návěstidla se podle něj zatím odstraňovat nebudou, příčiny problémů má Správa železnic analyzovat.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist