Plány pražského dopravního podniku na elektrifikaci linky do zoologické zahrady vzaly za své. Ještě na konci září požádal o ekologické povolení EIA, na začátku listopadu ho ale zase stáhl – v systému vydržela žádost pouhých 50 dnů.
To je na poměry ekologického řízení EIA značně nezvyklý postup. Dochází k němu spíše jen v případech, kdy je potřeba v dokumentaci něco upravit. Podle zjištění HN ale dopravní podnik s plány na trolejbus do zoologické zahrady končí úplně.
Z veřejného záznamu v systému není důvod vůbec jasný. „Dne 5. 11. 2024 obdržel příslušný úřad žádost oznamovatele záměru o ukončení procesu,“ uvedl v jediném dokumentu vedoucí příslušného oddělení na pražském magistrátu.
Zdroj obeznámený s případem HN řekl, že příčinou ukončení byly neshody s městskou částí Praha-Troja: „Místním začalo po té žádosti vadit, že by měly být nad silnicí troleje a občas nějaký sloup. Městská část k tomu hned poslala na magistrát připomínky a vyžádala si rozsáhlé posuzování dopadů na krajinný ráz, což by to schvalování hodně zkomplikovalo a protáhlo na několik let.“
Důvody následně nepřímo potvrdil HN i technický ředitel dopravního podniku Jan Šurovský. „Ano, víceméně jsme ten záměr vzdali. Městská část Praha-Troja o ten projekt nemá zájem, nebudeme v něm tedy pokračovat,“ řekl HN v první reakci.
Sever Prahy jako bašta trolejbusů. Město požádalo o povolení na dvě linky, včetně obřích vozů do zoologické
Dopravní podnik předpokládal, že se trolejbusová trať bude stavět v letech 2026 až 2028. Využít na ní chtěl obří tříčlánkové vozy, které teď jezdí coby linka 59 na letiště a časem je má nahradit kolejová doprava.
Podle původního plánu mělo jít o takzvaný parciální provoz – část trasy s napájením z troleje, část na baterie. Trolejové vedení mělo podle předloženého projektu začínat severně od nového Trojského mostu po křižovatku s ulicí Pod Havránkou, dohromady asi 1150 metrů vedení. Podíl trasy, kde se mělo vozidlo nabíjet, byl okolo jedné třetiny. Hlavní část dobíjení byla plánovaná v koncové stanici Nádraží Holešovice.
Starosta městské části Tomáš Bryknar (nestr.) řekl, že původně počítal s daleko menším podílem trolejí. „My jsme říkali, že před historickými objekty jsou pro nás troleje nepřijatelné. Když jsme se o tom před třemi lety s dopravním podnikem bavili, získali jsme z toho úplně jinou představu, že to bude tak 200–300 metrů před křižovatkou na hlavní trasu,“ řekl HN Bryknar. „No a pak jsme viděli ty plány a natahali dráty až k vinici svatá Klára, což je nepřijatelné,“ dodal.
Nakonec tak zůstanou v Troji klasické autobusy se spalovacím motorem. Městskou část to už ani netrápí, řekl starosta. „V kontextu toho, jak to tady vypadá s dopravou, mi to ani vlastně nevadí. Jsou tu dlouhé kolony osobních aut, projede jich tu 13 tisíc. Ten autobus potom už neznamená velké zhoršení,“ dodal.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist