Pro řidiče v Česku platí od prvního lednového dne na domácích silnicích řada nových pravidel. Výrazných úprav se dočkal především bodový systém a sazebník pokut za přestupky. Zvláště u těch nejzávažnějších se pokuty významně zvedly. Mění se i povinnosti, které řidiči musí na silnicích dodržovat. Některé ale naopak odpadají.

Debata kolem novely zákona o provozu na pozemních komunikacích byla jedním z nejdůležitějších legislativních procesů loňska. K chystané úpravě se sešlo téměř 40 pozměňovacích návrhů, než ji poslanci loni v červnu schválili a prezident v srpnu podepsal. HN přináší seznam nejdůležitějších změn, na které by si řidiči měli dát pozor.

Zjednodušení bodového systému

Místo pěti sazeb budou nově pouze tři. Za přestupky policisté nově udělují dva, čtyři nebo šest bodů. Stále platí, že za nasbíraných 12 trestných bodů přijde řidič o řidičský průkaz. U nejzávažnějších přestupků tak bude platit pravidlo dvakrát a dost, u středně závažných třikrát a dost.

Za šest bodů je tak například místo původních sedmi vjezd na železniční přejezd přes zákaz, porušení zákazu předjíždění, jízda pod vlivem alkoholu nebo odmítnutí podrobení se testu na alkohol a jiné návykové látky. Do nejvyšší sazby se z pětibodového trestu přesunula například jízda na červenou, ohrožení chodce nebo překročení rychlosti o 40 kilometrů v hodině v obci a o 50 kilometrů v hodině mimo obec. 

Překročení rychlosti o 20 kilometrů v hodině v obci a o 30 mimo obec je nově za čtyři body místo dosavadních tří, naopak překročení rychlosti o méně než 10 kilometrů v hodině v obci nebo mimo ni je nově bez udělení bodů.

Ze sedmi na čtyři body se snížil trest za neprodlené nezastavení vozidla a také za opuštění místa nehody. U těchto přestupků se naopak zvýšila minimální doba zákazu řízení – z jednoho na čtyři měsíce. Celá tabulka přestupků je dostupná na stránkách BESIP.

Vyšší pokuty

Podle novely zákona se nově zvýšily pokuty za přestupky. Pokuta na místě se u závažných přestupků zdvojnásobila až na 5500 korun, narostly i pokuty ve správním řízení z původně maximálních 20 tisíc až na 25 tisíc korun. Odmítnutí podrobení se testu na alkohol a jiné návykové látky vyjde řidiče v maximu na 75 tisíc místo původních 50.

Řidičům se výrazně prodraží i řízení bez řidičského oprávnění nebo jízda se zadrženým průkazem, místo maximálních 50 tisíc se pokuta může vyšplhat k 75 tisícům.

Pokuty na místě a ve správním řízení se zvýšily i u středně závažných přestupků, jako je telefon za volantem, nedání přednosti v jízdě, ohrožení při přejíždění z pruhu do pruhu nebo při porušení zákazu zastavení nebo stání, které způsobí překážku provozu.

Tresty se naopak zmírnily u bagatelních prohřešků, jako je vyhazování věcí z auta, nerozsvícení světel, zapomenutí dokladů nebo špatné parkování. Horní hranice pokuty na místě se snižuje z 2000 korun na maximálně 1500 korun, respektive domluvu a body se nezapisují.

U některých přestupků ale nově platí přísnější výše zákazu řízení. U požití alkoholu je to až 18 měsíců místo dosavadních 12, u odmítnutí testu na alkohol a drogy nebo řízení bez řidičského oprávnění může řidič přijít o průkaz až na 36 měsíců místo 24.

Změny v pojištění vozů

Od nového roku se proměnilo i povinné ručení. Minimální krytí odpovědnosti už není státem nastaveno na 35/35, ale na 50/50. První limit v milionech korun se vztahuje na škodu na zdraví nebo usmrcení, a to na každého zraněného či usmrceného. Druhá hodnota se vztahuje na škody na majetku. Odpovědnost za pojištění bude mít nově provozovatel vozidla, dosud to byl majitel.

Již 23. prosince dopadlo pojištění odpovědnosti nově i na elektrokoloběžky. Novela zákona o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla stanovuje, že za motorová vozidla se považují ta, kde je motor hlavním zdrojem pohybu. Jde tedy především o elektrické koloběžky či Segwaye. Výjimku budou mít elektrokola.

Za volant už v 17 letech

Řidičský průkaz skupiny B budou moci nově získat lidé už v 17 letech. Musí k tomu mít souhlas rodičů a do 18 let s nimi ve vozidle musí být osoba, která je v registru řidičů zapsaná jako mentor. Změna má mladým řidičům pomoci získat zkušenosti za volantem pod dohledem zkušenějšího.

Mentorem se může stát člověk, který vlastní řidičský průkaz alespoň deset let a v posledních pěti letech neměl zákaz řízení a žádný bod v záznamu. Mentor zároveň nesmí být pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky. Na jednoho sedmnáctiletého řidiče mohou být pouze čtyři mentoři.

Některé autoškoly se obávají, že by případná vlna mladých zájemců o řidičák mohla vyčerpat jejich kapacity. To by pak mohlo vést k razantnímu zvýšení cen. 

Na nových dálnicích rychleji

Díky novele bude možné na nových a modernizovaných úsecích dálnic umístit dopravní značku umožňující zvýšit nejvyšší povolenou rychlost až na 150 km/h. Řidiči zde tedy budou moci jet o 20 kilometrů v hodině rychleji než dnes. 

„Úseky, které jsou rovinaté a přehledné, jako šestipruh na dálnici D1 z Lipníku směr na Ostravu, nebo nové úseky dálnic D3 nebo D11 podle mého názoru zvýšení rychlosti zvládnou,“ řekl v nedávném rozhovoru s HN šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Dražší dálniční známky

Od 1. března zdraží ministerstvo dopravy roční dálniční známky. Řidiče aut se spalovacím motorem budou stát místo 1500 korun nově 2300. Standardní desetidenní kupon zlevní o 40 korun na 270 korun a měsíční bude stát 430 korun místo 440 korun. Nově bude možné si zaplatit jednodenní dálniční známku za 200 korun, pro řidiče aut na CNG a biometan bude za 100 korun, pro hybridní 50 korun. Řidiči elektroaut budou mít dálnice nadále zdarma.

Další změny

Řidič nově musí použít vestu nebo jiný reflexní oděv při nouzovém zastavení i v obci, nejen mimo ni. Změnou je také to, že řidiči s sebou v autě nemusí vozit řidičský průkaz. Stačí, pokud prokážou svou totožnost například občanským průkazem. Stejně tak nemusí na českých silnicích vozit osvědčení o registraci vozidla, tedy lidově malý techničák. Nemusí mít v autě ani zelenou kartu, na cesty do zahraničí ale nadále potřeba bude.

Od letoška také není při registraci auta vydáván papírový velký technický průkaz. Nově existuje už jen v digitální podobě.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.