Oběťmi sobotního leteckého neštěstí v Rakousku jsou s největší pravděpodobností Češi. V tiskové zprávě o tom dnes informovala hornorakouská policie. Zároveň zdůraznila, že se totožnost čtyř mrtvých – dvou můžu a dvou žen – stále ještě ověřuje, a to i ve spolupráci s českými úřady. Státní zastupitelství v hornorakouském Welsu nařídilo pitvu.

Jednomotorový stroj typu Rockwell Commander 112B podle serveru Aviation Safety Network startoval v Příbrami, mířil na chorvatskou Istrii a měl německou registraci. Letadlo vzlétlo z Česka a zřítilo se na horu Kasberg v Horních Rakousích, uvedla rakouská veřejnoprávní stanice ORF. Manažerka Letiště Příbram Klára Lieblová ČTK sdělila, že vzhledem k závažnosti celé události a s ohledem na pozůstalé a policejní vyšetřování nebude věc komentovat.

Bulvární list Kronen Zeitung napsal, že záchranáři našli trosky letadla kolem sobotních 13:30 nedaleko horské chaty na hoře Kasberg v hustě zasněžené oblasti. Web mimo jiné uvedl, že krátce před zřícením letadlo v oblasti kličkovalo. Podle hornorakouské policie se příslušné úřady pokusí jeho trosky z hory Kasberg, která se nachází jihozápadně od Lince, vyzvednout v pondělí.

Letecký expert Christian Klopf, kterého oslovil jiný rakouský list, Oberösterreichische Nachrichten, uvedl, že podle něj byl typ letadla „nevhodný, aby v těchto povětrnostních podmínkách přelétal Alpy“. „Tento stroj je jen částečně vhodný pro let bez přístrojů, pilot tak nemůže letět nad mraky a musel letět jen podle toho, co viděl,“ řekl Klopf a dodal, že to za daného počasí bylo „extrémně obtížné“. „Sněžilo, foukal silný vítr a byly turbulence,“ dodal odborník, podle kterého je při tomto počasí vhodnější letět přes Rakousko na jih o něco východnější trasou. Klopf také uvedl, že je možné, že pilot vletěl do jiného horského údolí, než původně chtěl, kvůli špatné viditelnosti už se ale nedokázal otočit. Příčina neštěstí se stále vyšetřuje.

ORF uvedla, že při podobných leteckých neštěstích se v Rakousku obvykle zřizuje zvláštní vyšetřovací komise, která má za úkol zjistit, zda havárii způsobil technický problém, či byla na vině lidská chyba. Český Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) v sobotu ČTK sdělil, že obvykle dostává informace o pádech letadel z Česka v zahraničí se zpožděním jednoho až dvou dní a následně se podílí na vyšetřování podle toho, jaké požadavky má zahraniční oznamující organizace.