Pražský magistrát plánuje zrušit parkování zdarma v parkovacích zónách pro elektromobily, oznámil dnes náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Změna má být součástí širší reformy systému parkovacích zón, o které nyní diskutují strany pražské koalice. Magistrát podle dřívějších vyjádření připravuje také zpoplatnění vjezdu do historického centra v oblasti Malé Strany, Smetanova nábřeží a Křížovnické ulice.

„Máme v koaliční smlouvě, že budeme reformovat celý systém s cílem zklidnit dopravu v centru,“ uvedl Hřib v pořadu TV Nova Napřímo. Konkrétní podmínky reformy vedení města stále ladí. „Budeme muset ukončit podporu elektromobilů, které parkují zadarmo. Protože to je věc, která měla smysl v minulosti, ale teď už smysl nedává. Elektromobil zabírá místo jako kterékoliv jiné auto,“ dodal Hřib.

„Jejich majitelé si tedy mohou zaplatit parkování stejně jako majitelé ostatních vozidel,“ doplnil Hřib pro ČTK.  Podle náměstka bylo v Praze od roku 2015 zaregistrováno přes 13 tisíc elektromobilů a ve Středočeském kraji přes 5000, takže zvýhodňovat je při parkování je dlouhodobě neudržitelné. Hřib také dodal, že město v minulosti dostalo za parkování zdarma pro elektromobily pokutu od antimonopolního úřadu.

Hřib dále uvedl, že město elektromobilitu podporuje výstavbou nabíječek. Pro jejich budování například upravuje lampy veřejného osvětlení. „Je dobré si uvědomit, že k těm nabíječkám v ulicích bude samozřejmě nutné pro elektromobily v budoucnu vyhradit sousedící parkovací místa,“ dodal.

Radní pro Prahu 1 Richard Bureš (ODS) pro server Aktuálně.cz potvrdil, že magistrát v současnosti obvolává jednotlivé městské části a konzultuje s nimi jednotlivé kroky. Nepochybuje přitom, že ukončení výhody pro elektromobily zástupci městských částí podpoří. „Já osobně bych to zrušil už dávno,“ uvedl Bureš.

Další součástí připravovaných změn v systému zón placeného stání má být podle Hřiba například zavedení zvýhodněného kreditu pro parkování návštěv rezidentů. V prohlášení pro Aktuálně.cz upřesnil, že by Pražané mohli dostat 120hodinový roční kredit na zvýhodněné parkování za 10 korun na hodinu. Změny by tak nejtvrději dopadly pravděpodobně na přespolní motoristy, kteří byli doposud zvyklí v Praze parkovat se svým elektromobilem zadarmo a bez omezení. Na parkovném vybere město ročně okolo půl miliardy korun.

Magistrát zároveň připravuje zrušení přenosných parkovací oprávnění, u kterých je možné měnit registrační značku, a také zpoplatnění vjezdu do historického centra města, o jehož přesných parametrech nyní strany koalice rovněž diskutují.