Nevyžádaná pošta v loňském roce tvořila až 90 procent všech doručovaných e-mailů v Česku. Celkový objem spamu se přitom meziročně zvýšil o 17,3 procenta. Vyplývá to z informací společností Mailkit a Eset.

V Česku se podle Esetu loni vyskytovaly jak lokálně cílené spamové kampaně, tak i ty globální, které zneužívají zpravidla ty nejznámější značky produktů či firem. Dlouhodobě roste počet spamových e-mailů zaměřených na kryptoměny, a to jak na peněženky, tak na nejznámější kryptoburzy jako Binance či Coinbase.

„Ve všech případech se setkáváme s česky psanými e-maily i těmi v angličtině. Ostatní jazyky jsou poměrně ojedinělé. Čeština je stále častěji na velmi vysoké úrovni a nejsou výjimkou ani ryze české kampaně využívající domácí témata jako dotační tituly, investice ve společnosti ČEZ či Agrofert nebo sociální dávky. Dlouhodobým trendem je parazitování na známých českých osobnostech, například na Jaromíru Jágrovi a stále ještě Petru Kellnerovi, či na v Česku působících logistických společnostech a bankovních domech,“ uvedl mluvčí českého Esetu Ondřej Šafář.

Společnost Mailkit, která provozuje jednu z největších sítí spamových pastí ve střední Evropě, loni jako časté předměty nevyžádaných e-mailů zaznamenala například lék na potenci, nejlepší léky, kabelky Louis Vuiton slevy nebo sexománie. „Loni se zvýšily také phishingové útoky. Ty v odkazu nejčastěji vyzývaly majitele schránek ke změně přihlašovacích údajů z důvodu odcizených loginů,“ uvedl Libor Nádvorník z Mailkitu.

Spamové pasti jsou e-mailové adresy, které jsou vytvořené nebo znovu aktivované výhradně za účelem identifikace a filtrování nevyžádaných e-mailů. Pokud odesílatel odešle zprávu na adresu spamové pasti, znamená to, že nedostal souhlas od příjemce k odeslání e-mailu a je označen jako spammer. To často končí až blokováním jeho e-mailů.

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.