Mezinárodní odborná porota soutěže Czech Press Photo vybrala vítěze jejího 28. ročníku. V konkurenci 234 autorů z Česka a Slovenska, kteří zaslali více než 6000 prací, uspěli i tři fotografové vydavatelství Economia. Fotograf HN Lukáš Bíba zvítězil v kategorii Umění a kultura se sérií nazvanou Azyl 78. Jde o dlouhodobý projekt, ve kterém dokumentuje soubor nového cirkusu Cirk La Putyka.

Fotograf týdeníku Respekt Milan Bureš pak bodoval v kategorii Reportáž. Jeho série Čekání na vlak do bezpečí, zachycující ukrajinské uprchlíky na nádraží ve Lvově, v ní obsadila první místo. Burešův kolega z Respektu Milan Jaroš skončil na druhém místě v kategorii Lidé, o kterých se mluví se sérií Kampaň Andreje Babiše. Vítězové byli vyhlášeni v úterý na slavnostním ceremoniálu v Národním muzeu, kde budou také do 31. července vystavené jak jejich snímky, tak další vybrané fotografie aktuálního ročníku Czech Press Photo.

Porota pak vybrala za fotografii roku 2022 snímek ze série fotografií Vojtěcha Dárvíka Mácy, který na Ukrajině dokumentoval válečné události ve městech Buča a Irpiň. „To, že čeští fotografové přijeli dokumentovat válečné zločiny a viděli vše na vlastní oči, je nesmírně důležité. Je důležité ukazovat i takto šokující obrazový materiál, protože lidé mnohdy nevědí, co se tam skutečně stalo. Oběti byly mučeny, zavražděny – a tyto příběhy musí veřejnost vidět,“ říká člen poroty, ukrajinský fotograf Evgenij Maloletka.

„Některé roky je pro porotu Czech Press Photo těžké rozhodnout, jaké téma dominovalo v předchozích dvanácti měsících. Tento nebyl jeden z nich. Debata nebyla potřeba. O válce na Ukrajině ví celý svět. Porota zvažovala několik silných sérií zachycujících uprchlickou krizi způsobenou ruskou invazí, ale nakonec volbu ovlivnila touha ukázat realitu války na Ukrajině. I když jsme válkou nepřímo zasaženi všichni, jsou to pouze lidé na Ukrajině, kteří jsou vystaveni skutečné hrůze konfliktu,“ připomíná předseda poroty Petr Mlch. „Vítězný snímek ukazuje tělo zavražděného obyvatele Buči. Na místě leželo několik dní. Stejně tak dlouho u něj seděl jeho věrný pes, který se nechtěl ani po smrti svého pána vzdálit. Nevinná věrnost psa kontrastuje s hrůzou toho, co leží před ním. Připomíná nám, že ve válce trpí i zvířata. Přesto když se na fotografii díváme, ptáme se sami sebe: Kdo jsou skutečná zvířata v této válce?“

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.