Velikonoce jsou nejvýznamnější křesťanské svátky. Zvyky, které se s nimi dodnes spojují, jsou ale pravděpodobně ještě starší. Například vajíčka se barvila již ve starověkém Egyptě či Sumerské říši. „Tento rituál měl připomínat nejen zrod a počátek života, ale také jeho konečnost,“ říká historička Eva Doležalová z Historického ústavu Akademie věd ČR. Ve stejném významu pak tradici převzalo křesťanství, díky němuž přežila dodnes.
V křesťanství jsou tyto svátky zejména oslavou zmrtvýchvstání Ježíše Krista. Vedle toho jsou ale také obdobím lidových tradic spojených s vítáním jara, které s náboženstvím souvisejí jen okrajově.
Pokud jde o křesťanské tradice, ty začaly vznikat až v období čtvrtého a pátého století, tedy dlouho po smrti Ježíše. Oproti tomu lidové zvyky mají hlubší tradici a sahají možná až k pohanským a předkřesťanským rituálům.
Například takové pečení beránka je spojené s Pesachem, jedním z nejdůležitějších židovských svátků a zároveň jedním z nejstarších vůbec. Připomíná vyjití Židů z egyptského otroctví a jejich cestu ke svobodě, k níž je vedl starozákonní prorok Mojžíš. Dříve šlo o skutečné pečení masa, postupem doby ale usmrceného beránka nahradilo sladké těsto pečené ve formě.
Veřejnost si s Velikonocemi dnes spojuje zejména Velikonoční pondělí, tedy den, kdy chlapci chodí s pomlázkou vyšlehat dívky, aby byly zdravé a uchovaly si plodnost. Zrovna tento zvyk ale nemá s křesťanstvím ani židovstvím nic společného. „Jeho kořeny jsou středověké či raně novověké, možná i starší,“ uvádí Doležalová. Za pozornost přitom stojí, že šlehání děvčat pomlázkami je tradice uplatňovaná jen v Česku, na Slovensku a částečně v Polsku. „Nikde jinde to není,“ upozorňuje historička.
Proč právě ve střední Evropě se tradice pomlázek uchytila, není podle historiků a etnografů jasné. „Dopátrali se pouze toho, že to byla pravděpodobně slovanská tradice předávání síly společně s novým jarem,“ uvádí historička.
Řada velikonočních tradic naopak do Česka přišla ze zahraničí. Například ze sousedního Německa pochází velikonoční zajíček. Jde o raně novověkou německou tradici, která vznikla v 16. a 17. století. „Jen původně byla spojena s živými tvory, ne s čokoládovými zajíčky. Ti přišli až s moderní dobou a rozvojem cukrovinek,“ popisuje Doležalová. Postupně se tento zvyk rozrostl v hledání sladkostí a vajíček v zahradách.
Pro křesťany Velikonoce začínají Květnou nedělí, jež letos připadla na 10. dubna. Ten den je připomínkou Ježíšova vjezdu do Jeruzaléma. V křesťanství se zpravidla slaví žehnáním a rozdáváním ratolestí z palem nebo jiných domácích stromů – ty představují palmové ratolesti, které zástup rozprostřel před Kristem, když vjížděl do města.
Dalším významným dnem křesťanských tradic je Zelený čtvrtek – den poslední večeře a Ježíšova zajetí. Následuje Velký pátek – den jeho smrti. V tento den, během kterého se drží přísný půst, se během obřadů čtou pašije, tedy vyprávění o utrpení a smrti Ježíše Krista. Uctívá se kříž a podává se svaté přijímání. Výzdoba kostela je v tento den chudá a kostelní zvony i varhany mlčí.
Na Bílou sobotu večer se koná velikonoční vigilie – světí se křestní voda a obnovuje křestní slib, mnohde se v rámci této příležitosti nově křtí dospělí. V neděli je Hod Boží velikonoční, slavnostní vrchol Velikonoc. Je to den, kdy Ježíš vstal za svítání z mrtvých.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist