Na českém trhu se v posledních týdnech začaly prodávat ojeté vozy z Německa, které byly zatopené při záplavách v letních měsících loňského roku. Prodejci na nich vydělávají desítky tisíc korun, uvedla společnost Cebia, která se zabývá prověřováním původu vozů.

„V posledních týdnech jsme zaznamenali v našem prověřovacím systému Autotracer auta po pojistné události, která byla pojišťovnou vyhodnocena jako totální ekonomická škoda na základě poškození letními záplavami. A později byla tato zaplavená vozidla inzerována již opravená na českých inzertních portálech,“ uvedl ředitel Cebie Martin Pajer v tiskové zprávě.

Riziko zakoupení takového vozu zvyšuje podle Pajera skutečnost, že ne vždy musí jít přímo o podvod. Někteří prodejci mohou vykoupit již opravené vozidlo bez znalosti jeho minulosti a nabízet ho zákazníkům bez informace, že bylo zatopené.

Záludností zaplavených aut podle Cebie je, že problémy s elektronikou nebo motorem mohou přijít i za několik měsíců po vyčištění a vysušení auta. Nejnáchylnějšími součástkami jsou především elektroinstalace a emisní systémy. Kontrolu je tedy podle firmy potřeba zaměřit zejména na kabelové svazky a jejich spoje (konektory), zejména v těžko dostupných průchodech a kanálech uvnitř karoserie.

„Pokud se do katalyzátorů či filtrů sazí umístěných ve výfukovém potrubí pod vozidlem nebo do nádrží na palivo, AdBlue a jiné provozní náplně dostane kalná voda, není snadné, a někdy vůbec možné tato místa vyčistit natolik, aby vozidlové systémy nadále spolehlivě fungovaly,“ dodal technik z firmy Beecamsolutions.cz Jan Karnolt.

Podle údajů společnosti CarVertical se více než 63 procent ojetých vozů do Česka dováží právě z Německa, následuje Belgie s podílem přes šest procent a USA s 5,5 procenta. Dovoz ojetých aut do Česka v lednu meziročně vzrostl o 30 procent na 13 403 osobních vozů.

Jak poznat zaplavené auto?

Následky zaplavení se mohou projevovat zatuchlým zápachem v interiéru, stopami po blátu a usazeninách pod čalouněním nebo koberci, zoxidovanými nebo rezivějícími uchyceními sedaček, nepravidelným chodem motoru nebo nefunkčními elektrickými částmi vozidla.

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist