Firmy nyní řeší, jak se připravit na variantu omikron, která se šíří rychleji než doposud převládající varianta delta a vysokým počtem izolací a karantén pracovníků by tak mohla ochromit jejich fungování. Že je třeba mít pro případ masivního rozšíření omikronu plán, vědí i kraje, které mají na starosti hromadnou dopravu. Například na Orlickoústecku nevyjeli od pondělí kvůli nemocným řidičům desítky spojů a situace by se do normálu měla vrátit nejdřív v pondělí.
I proto svůj krizový plán pro případ většího rozšíření nákazy už avizoval Středočeský kraj. Od středy bude dispečink Pražské integrované dopravy ve spolupráci s dopravci operativně zasahovat do provozu linek – jak v autobusech, tak ve vlacích s tím, že tyto informace budou zveřejňovány denně na webu i na jejich sociálních sítích. Informace o změně v jízdních řádech bude muset být zveřejněná vždy do sedmé hodiny večer před následujícím dnem provozu.
Další změny plánuje Středočeský kraj od 17. ledna. „Dojde k zavedení dočasně omezeného provozu s prioritou zachování školních spojů. Toto opatření se dotkne primárně linek s velkou hustotou spojů formou prodloužení intervalu,“ uvedl Středočeský kraj. V praxi půjde o prázdninový provoz, ale takzvané školní spoje, kterými jezdí děti do a ze škol, zůstanou zachované.
„Bohužel i přes takto nastavený systém nelze garantovat, že v souvislosti s pozitivními záchyty, v rámci povinného testování provozních zaměstnanců při příchodu na pracoviště, nedojde k neočekávaným událostem,“ dodává kraj. Do kdy změny budou platit, zatím není přesně jasné. Prozatím se počítá s polovinou února.
Na situaci, kdy by kvůli koronaviru chybělo hodně řidičů, se připravuje i Ústecký kraj. „S největší pravděpodobností, pokud karanténa nebo izolace zasáhnou větší počet řidičů, bohužel bude muset docházet k omezení některých spojů,“ uvedl hejtman kraje Jan Schiller (ANO). Pokud by případně bylo nutné omezovat dopravu kvůli chybějícím šoférům, první by se zřejmě rušily noční spoje.
Model šíření omikronu: Na konci ledna může být 200 tisíc nakažených denně
Začátkem týdne nejezdily autobusy například na Českolipsku. ČSAD Liberec nevypravila kvůli nedostatku řidičů v pondělí dva spoje a v úterý čtyři ranní a jeden odpolední. Dopravce v regionu zajišťuje denně v průměru 700 spojů, zrušen tak byl jen zlomek z nich. Šlo většinou o spoje posilové, kde byla zajištěna doprava autobusy dřívějšími nebo pozdějšími. „Nasazené tam proto také byly větší vozy,“ doplnil Otto Pospíšil, ředitel společnosti Korid LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji.
Krajskému dopravci chybí aktuálně na Českolipsku čtvrtina řidičů, kteří jsou kvůli koronaviru v izolaci nebo karanténě. Situaci ale podle předsedy představenstva ČSAD Liberec Martina Bobka zkomplikovala také listopadová stávka zkušebních komisařů pro autoškoly, kvůli které ještě někteří noví řidiči nezískali oprávnění, a nemohou tak sednout za volant.
S přispěním ČTK