Tomio Okamura (SPD) si vyzváním ministra zdravotnictví k „sundání náhubků“ podmanil Facebook. Video vidělo k dnešnímu dni 285 tisíc lidí a mělo přes 8 tisíc sdílení. Jeho příspěvky dosahují na této sociální síti vyššího počtu interakcí než pořad „Čau lidi“ premiéra Andreje Babiše (ANO). Předsedu SPD na Facebooku sleduje 302 tisíc lidí, čímž účet předsedy vlády překonal v počtu sledovatelů o 18 tisíc.  Twitteru kraluje koalice Spolu a předseda Pirátů Ivan Bartoš drtí ostatní politické konkurenty na Instagramu. Tam nejvíce lidí zhlédlo jeho video za mixážním pultem jako DJ.

Tato a další data vyplývají z nové analýzy od Newton Media. Ta sleduje lídry jedenácti politických subjektů, kteří mají největší šanci se probojovat do Poslanecké sněmovny, na třech sociálních sítích  – Facebooku, Twitteru a Instagramu.

Nejaktivnější, co se příspěvků týče, je na Facebooku Babiš. Jak z analyzovaných dat vyplývá, během letních prázdnin (1. 7. – 31. 8.) zveřejnil na Facebooku 545 příspěvků. Toto číslo odpovídá zhruba trojnásobku příspěvků od lídra ODS, Petra Fialy a je dokonce desetkrát větší než počet příspěvků od Babišova koaličního kolegy, předsedy ČSSD, Jana Hamáčka. Aktivita Babiše a jeho marketingového týmu tak odpovídá zhruba devíti „postům“ denně.

Z analýzy však vyplývá, že zdaleka nejvíce lidí reaguje na příspěvky Tomia Okamury. Mezi pěti posty, které během léta od lidí nasbíraly nejvíce reakcí, byly čtyři z nich publikovány právě na profilu předsedy SPD. Mezi jeho „highlights“ patří například už zmiňovaná výzva ministrovi zdravotnictví, aby sundal lidem „náhubky“. 

Politici na sociálních sítích
Politici na sociálních sítích
Foto: Newton Media

Zítra řeknu pravdu

Nevídanou lavinu reakcí strhl příspěvek od Andreje Babiše ve znění „ZÍTRA ŘEKNU PRAVDU“. Interakcí se k pouze tříslovnému příspěvku objevilo přes 40 tisíc a příspěvek se stal tak vítězem mezi těmi, které toto léto nasbíraly nejvíce reakcí. Premiér tímto sdělením rétoricky navázal na svou dnes už legendární  větu: „Zítra asi něco koupím“, kterou uveřejnil předtím, než zakoupil mediální dům MAFRA.

Třetí místo mezi facebookovými hegemony zaujímá Ivan Bartoš a čtvrtý je Robert Šlachta. Každý z politiků ale dává důraz na jinou sociální síť a podle toho také žebříček vypadá. Například Bartoš je na Facebooku méně aktivní než jeho političtí oponenti z SPD a ANO.

Na Twitteru získávají nejvíce reakcí příspěvky od Markéty Pekarové Adamové, ačkoliv v počtu sledujících vede s číslem 456 tisíc opět český premiér. Podle analýzy od Newton Media tato disproporce spočívá v rozdílech mezi uživateli sítí: „Na Twitteru jsou mnohem úspěšnější představitelé koalice Spolu a Pirátů a STAN. Je patrné, že na této sociální síti je daleko více zastoupena jejich cílová skupina. Nicméně z hlediska celkového zásahu se na Twitteru bavíme o celkovém počtu uživatelů v řádu statisíců, na Facebooku jde o miliony,“ říká David Kursa, datový a komunikační expert.

DJ Bartoš drtí Instagram

Předsedkyni Top 09 se daří také na Instagramu. Tam suverénně vede předseda Pirátů Ivan Bartoš. Jeho profil má na sociální síti zhruba 40 tisíc sledujících. Mezi Bartošovými příspěvky se nejvíce „chytlo“ video, kde kandidát na premiéra stojí za mixážním pultem na pirátském festivalu v Dolánkách u Turnova.