Společnost Czech Airlines Technics (CSAT), dceřiná firma Letiště Praha, v úterý zadržela kvůli neuhrazeným fakturám dvě letadla ATR Českých aerolinií (ČSA). V pátek to uvedl server Zdopravy.cz. Letecká skupina Smartwings, do níž ČSA patří, označila zadržení letadel za protiprávní a chystá právní kroky. Aerolinky kvůli situaci musely zrušit lety. Dopravce je v současnosti pod ochranným moratoriem před věřiteli.

CSAT provádí na letišti údržbu a opravy letadel. Právě za tyto a další služby podle mluvčí CSAT Kateřiny Pavlíkové aerolinky dluží. "CSAT postupovalo maximálně obezřetně a uplatnilo toto zadržovací právo konkrétně na dvě letadla typu ATR, z toho v jednom případě se jedná o letadlo zaparkované a aktuálně nenasazované v provozu. O tomto kroku jsme vedení letecké společnosti informovali a předložili i možné návrhy řešení," řekla serveru Pavlíková. Podle ní se k možným řešením dopravce dosud nevyjádřil. Zároveň odmítla, že by zadržení mohlo provoz ČSA ohrozit, koncern Smartwings vlastní přes 40 letadel.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

Smartwings ovšem s krokem CSAT nesouhlasí a označily ho za protiprávní. "CSAT porušilo princip mimořádného moratoria. Kroky CSAT představuji bezprecedentní úkony směřující k likvidaci ČSA, a to státem kontrolovanou společností," uvedla v prohlášení mluvčí dopravce Vladimíra Dufková.

Dopravce podle ní neobdržel před zadržením žádné upozornění. Následně musel zrušit některé pravidelné linky, na kterých letadla ATR létaly. "Činíme v tomto směru právní kroky," dodala Dufková. Podle ní hrozí i mezinárodní arbitráž, protože letadla nepatří ČSA, aerolinky je pouze provozují.

Pohledávky CSAT jsou podle Smartwings zajištěny zajišťovacím převodem práva k leteckému motoru a dalšímu technickému vybavení letadel. Část pohledávek pak podle Dufkové CSAT nabyla převodem od české leasingové společnosti.

Podle doplněného odpoledního vyjádření CSAT však o porušení ochranného moratoria nejde. "Současně se ohrazujeme proti tvrzení Smartwings Group, které se snaží svalit vinu za hrozící úpadek ČSA na naši společnost," podotkla v další reakci Pavlíková. Společnost podle ní v době krize musí postupovat na ochranu svých zájmů jako řádný hospodář. CSAT se snaží s aerolinkami najít společná řešení. "Hodnota pohledávek, které evidujeme za ČSA po splatnosti, je ale natolik vysoká, že jsme museli nyní přistoupit k uplatnění zadržovacího práva na dvě letadla," dodala Pavlíková. Firma podle ní letadla uvolní po zaplacení dluhů.

Smartwings a ČSA jsou v současnosti pod ochranným moratoriem před věřiteli. To vyprší na konci února. Letecká skupina kvůli tomu žádá o pomoc stát. Pro ČSA chce nevratnou podporu 1,1 miliardy korun, bez podle skupin čeká dopravce insolvenční řízení, protože aerolinky nemají nárok na podporu z jiných dotačních programů. Skupina zároveň žádá stát o půlmiliardové kompenzace za zrušené lety během loňského jara.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist