Nákup elektronických dálničních známek na příští rok přes internetový obchod edalnice.cz začal fungovat po 16. hodině. Systém byl od rána kvůli chybě mimo provoz. Identifikované problémy se podle provozovatele Cendis podařilo opravit a měl by nyní fungovat bez omezení. Další chyby Cendis neregistruje. Mluvčí společnosti Martin Opatrný ovšem připustil, že se systém může v příštích dnech stát terčem útoků hackerů, což případně může narušit plné fungování stránek.

Podle Opatrného si první známky už někteří řidiči brzy ráno koupit stihli. Dosud řidiči i přes potíže nakoupili přes 800 nových dálničních známek.

Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) výpadky na úterní tiskové konferenci ke spuštění prodejů vysvětlil snahou o zajištění systému před jeho přetížením a případnými útoky hackerů.

Systém stál téměř 310 milionů korun. Známky začnou platit nejdříve od 1. ledna.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

"Zatím jsme to nepřepnuli do ostrého provozu," uvedl již dopoledne na tiskové konferenci Opatrný. Připustil, že se v provozu objevila chyba. "Na jejím odstranění teď pracujeme. Ladíme systém tak, aby byl naplno spuštěn během dne a byl možný nákup dálničních známek," řekl. To se podařilo až odpoledne.

Podle Havlíčka by systém mohly postihovat mírné výpadky během prvních dvou dnů. "Nechceme ten systém přetížit. Chceme se raději držet bezpečného provozu, protože bude jistě docházet k útokům," komentoval zatím jeho dosavadní fungování.

Při návštěvě e-shopu se uživatelům ráno ukazovalo oznámení: "Právě pro Vás připravujeme nové funkce. Za okamžik bude vše hotovo. Zkuste to prosím za pár minut znovu."

Provozovatel připustil, že chyba vznikla na jeho straně. "Jedna komponenta generuje obrovské množství operací mezi frontendem a backendem, což se nám při testech neprojevilo. Na opravě intenzivně pracujeme a omlouváme se. Víc v tuhle chvíli udělat nemůžeme," uvedl ještě před vyřešením problému šéf Cendisu Jan Paroubek. I kvůli obávám z možného útoku hackerů proto systém raději odpojili.

I přes problémy si stovky řidičů známku už koupily. Nejvíce, konkrétně přes 500 jich bylo prodáno přes e-shop, asi 128 na čerpacích stanicích a kolem 200 na pobočkách České pošty.

Podle organizátora lednového hackathonu, při kterém dobrovolníci vytvořili vlastní verzi informačního systému k dálničním známkám, Tomáše Vondráčka bylo spuštění nepřipraveného systému velkou chybou.

"Nerozumím tomu, proč to spouštějí nedoladěné. Lepší by bylo si ponechat alespoň krátkou časovou rezervu, dokud by si nebyli naprosto jistí funkčností po veškerých zátěžových testech," řekl. "Při takto složitém a komplexním projektu se chyba stát může, proto bych byl s představováním veřejnosti velmi opatrný," doplnil.

Vondráček uvedl, že mohlo jít jen o problém, který vývojáři vyřeší během pár hodin, maximálně dnů. Zdůraznil však, že je třeba zjistit, zda jde o jediný problém systému. "Pokud by šlo o rozsáhlejší chyby, tak můžeme během Vánoc uspořádat další hackathon," řekl s úsměvem.

Výpadek zatím řidiče při užívání dálnic příliš neomezil, nové elektronické viněty totiž začnou platit nejdříve od 1. ledna. Dosavadní roční kupony měly začátek platnosti už od 1. prosince. Letos zakoupené roční známky budou platit až do 31. ledna příštího roku.

Řidiči si mohou od úterý kupovat nové elektronické dálniční známky také na pobočkách pošt a čerpacích stanicích Euro Oil. Známky budou vedené na registrační značku vozidla. Typy i ceny známek zůstávají pro příští rok stejné, roční známka stojí 1500 korun, měsíční 440 korun a desetidenní 310 korun. Zůstává i zvýhodnění pro ekologická auta. Novinkou je možnost libovolně nastavit datum začátku jejich platnosti, a to až s předstihem 90 dnů. Roční známky navíc budou nově fungovat po dobu 365 dní bez ohledu na kalendářní rok.

Dálniční známky budou kontrolovat policisté či celníci několika způsoby. K dispozici budou mít jednak mobilní aparáty, se kterými budou kontrolovat platnost kuponů přímo na dálnicích. Ke kontrole budou moci využívat i mýtné brány, které zbyly po předchozím mýtném systému.

Přípravy nového systému dálničních známek provázely v počátcích problémy, které stály místo i předchozího ministra dopravy Vladimíra Kremlíka. Stát po vlně kritiky zrušil původní soutěže na provozovatele IT systému, který vysoutěžil za 401 milionů korun. Spolu s tím zastavil další návazné tendry. Ministerstvo dopravy poté zakázku i se supervizí zadalo státnímu podniku Cendis.

Podle Havlíčka tím a celkovým zjednodušením systému stát proti původním předpokladům ušetřil okolo 500 milionů korun. Celkově systém vyšel na 309 milionů korun.

Společnost Shoptet, která provozuje platformu pro zhruba polovinu tuzemských e-shopů, zakázku již loni kritizovala. "Návštěvnost se běžně odhaduje již při tvorbě zadávací dokumentace a podle toho se dimenzují servery. U nás běží prakticky polovina českých e-shopů, které měly rekordní návštěvnost, ale přesto jsme nápor dokázali zvládnout. Příliš tedy nerozumíme překvapení, kolik lidí e-shop na dálniční známky navštívilo. Je běžné, že třeba díky dobré marketingové kampani se návštěvnost e-shopu zvýší i několikanásobně a řešení na to zkrátka musí být připraveno. Navíc u e-shopu s obrovskou návštěvností je možné připravit i řešení typu fronty pro návštěvníky a řídit tak na něm provoz," uvedl výkonný ředitel Miroslav Uďan.

Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995. Současných 1500 korun za rok platí motoristé od roku 2012. Loni stát vybral 5,35 miliardy korun. Elektronické viněty fungují i v některých okolních zemích, například na Slovensku. 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist