Na pražském letišti v Ruzyni v úterý večer bez povolení přistál malý sportovní letoun s rakouskou registrací. Pilot nekomunikoval s dispečery letového provozu a přistál na ranveji, která je kvůli rekonstrukci uzavřena. Nikdo nebyl zraněn a provoz letiště nebyl ohrožen. Informaci Českého rozhlasu ve středu potvrdil mluvčí Řízení letového provozu (ŘLP) Richard Klíma. Událost bude podle něj prošetřovat Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Incidentem se zabývá ve spolupráci s ŘLP, letištěm a Ústavem pro civilní letectví také policie. "Prošetřuje se, zda nedošlo k protiprávnímu jednání," řekla ve středu mluvčí cizinecké policie Renata Grecmanová. Podle Rozhlasu jde pravděpodobně o první případ u nás, kdy pilot přistál bez povolení na mezinárodním letišti.

Klíma uvedl, že letoun se dostal do vzdušného prostoru pražského letiště kolem 21:00. Pilot neměl povolení k přistání a dispečeři se s ním snažili navázat kontakt, dávali mu i pokyn, aby nepřistával. Pilot ale pokynu nedbal a po několika průletech přistál na uzavřené přistávací ploše, doplnil Klíma. "Dispečink se ho snažil upozornit rovněž varovným kuželem světla, ani na to nereagoval," upřesnil mluvčí. "Mně tam sedlo neznámý letadlo," uvedla podle záznamu dispečerka, která se z řídicí věže snažila s letadlem neúspěšně spojit. 

"Na palubě byl cizí státní příslušník, který přistál zřejmě proto, že ztratil orientaci po vysazení navigačních přístrojů," řekl HN letový inspektor Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod Stanislav Petrželka. Protože nevěděl, kde je, nenaladil ani frekvenci nutnou pro komunikaci s dispečery, kteří letový prostor nad Prahou řídí.

Petrželka zároveň dodal, že jde o předběžné informace. Ústav už začal sbírat potřebné materiály, na základě kterých bude incident ve spolupráci s německými kolegy vyšetřovat. "Jedním z faktorů, který určitě k incidentu přispěl, byl seniorní věk pilota," uvedl Petrželka. "Spolupracujeme s Úřadem pro civilní letectví, které podniká další kroky pro zamezení podobného porušení bezpečnosti na letišti Praha," dodal. Za normálního provozu Ruzyně by mohl podobný incident způsobit podle Petrželky větší škody. 

Letadlo přiletělo ze Stuttgartu. Jakmile přistálo, doprovodné vozidlo letoun navedlo ke starému terminálu 3, kam si pro důchodce došli policisté. Ti ho pak převezli na služebnu cizinecké policie u letiště. 

"Každé letadlo, které vstupuje do vzdušného prostoru kolem letiště, se musí vždycky hlásit," připomněl Klíma. "Pokud letěl podle takzvaných pravidel viditelnosti a nízko, tak se nemusel hlásit na hranicích," doplnil s tím, že hlásit se musel až u vstupu do vzdušného prostoru pražského letiště, které je kontrolované dispečery a na rozdíl od většiny území republiky v něm letadla nemohou létat bez komunikací s věží. 

Pokud letadlo neodpovídá, musí řídící letového provozu udělat na základě trajektorie letu vše proto, aby neohrozilo bezpečnost ostatního letového provozu. Podle Klímy existují speciální vzdušné prostory například nad centrem Prahy, kam nesmí létat žádné letadlo, které nemá dva motory. Omezení existují dále například nad Pražským hradem či jadernými elektrárnami.