O české e-commerce toho Miroslav Uďan ví tolik jako málokdo. Před deseti lety se rozhodl otevřít vlastní e-shop, nakonec ale začal na klíč stavět e-shopy pro jiné firmy. Dnes na platformě jeho společnosti Shoptet běží polovina z více než 40 tisíc českých on-line obchodů. Uďan je šéfem a třetinovým spolumajitelem Shoptetu. Majoritu v podniku s ročními tržbami 150 milionů korun drží jeden z nejzkušenějších a nejúspěšnějších českých internetových podnikatelů, spoluzakladatel portálu Centrum.cz Ondřej Tomek.

Uďan a Shoptet jsou podobně jako další webové společnosti typu Rohlík.cz, Pilulka.cz nebo Mall Group jedním z byznysových vítězů koronavirové pandemie. Lidé totiž začali mnohem víc nakupovat na internetu a zároveň se dramaticky zvedl zájem obchodníků, kteří donedávna sázeli na off-line prodej, o vlastní e-shopy. "Nerad bych to zakřiknul, ale momentálně jsme v pozici, kdy nabíráme lidi a máme dvojnásobnou poptávku," říká Miroslav Uďan v rozhovoru pro HN, který je součástí seriálu Hrdinové digitálního Česka. A zatímco spousta byznysmenů přemýšlí spíš o tom, jak budou šetřit, on hovoří o plánech na expanzi do zahraničí.

HN: Jak se vyvíjelo chování českých zákazníků na internetu v posledních týdnech?

První zlom přišel začátkem března, kdy lidé panikařili, co se týče zásob, a jakékoli potraviny a drogerie dostávaly zabrat. Lidé vykupovali trvanlivé zboží, dezinfekce, WC papír. Když pak začala karanténa a omezení pohybu, dopadlo to různě na různá odvětví. Propadly se on-line služby jako Kiwi nebo Slevomat, naopak dramaticky se zvýšil prodej deskových her a všeho, čím se dá zabít čas. Nyní po třech a více týdnech si už lidé zvykli, přizpůsobili se a začínají nakupovat normálněji. Markantní ale je, jak se spousta kamenných obchodníků, kteří předtím odmítali být na internetu, snaží využít situace, jsou pružní, digitalizují se. Třeba Fruitisimo si u nás otevřelo e-shop před pár dny. Původně ho přitom chtěli otevřít až za půl roku, promýšleli by to několik měsíců, ale teď to museli stihnout za dva dny. Stejně tak si u nás založil rozvoz jídel Zdeněk Pohlreich s tím, že před dvěma měsíci samozřejmě vůbec netušil, že bude vozit lidem jídlo s pomocí taxikářů.

HN: Vy jste s Liftagem právě kvůli rozvozům pro své klienty navázali spolupráci, že?

Je to tak, taxikáři mají volné kapacity. Pan Pohlreich začal nejprve se svým řidičem, ale teď už využívají i Liftago, protože se jim rozvážky velmi dobře rozjely. Jen to dokumentuje, jak se změnil sentiment prodávajících i nakupujících. A to je něco, co přetrvá. Běžní zákazníci už na on-line zvyklí byli, ale teď ho objevují i ti obchodníci, kteří dříve měli svůj byznysový perimetr 500 metrů kolem prodejny a najednou vidí, že ho můžou mít 500 kilometrů. Je to pro ně ovšem těžké, protože se v internetovém prostředí neorientují. Třeba Tomáš Čupr si u nás otevřel e-shop s trvanlivými potravinami SuchyRohlik.cz a okamžitě mu to vystřelilo, protože v tom umí chodit, má zvládnutý marketing. Jenže většina těch, kteří do e-commerce teď naskakují, různí majitelé restaurací a večerek, to nezná.

HN: O kolik se zvedla poptávka po nových e-shopech?

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.