Bývalý ministr dopravy Vladimír Kremlík oznámil kontrarozvědce BIS, že se ho v souvislosti se zakázkou na dozor nad mýtným systémem pokusila jedna z firem uplatit. Informace, které jako první publikovaly Seznam Zprávy, získal i server Aktuálně.cz. Podle nich dřív, než začala s kontrarozvědkou záležitost řešit policie a Vrchní státní zastupitelství v Praze vedené Lenkou Bradáčovou, premiér Kremlíka odvolal.
Skandály, které provázejí snahu státu zajistit provoz mýtného systému na dalších 10 let, nekončí. Loni vyšlo najevo, že policie šéfa antimonopolního úřadu Petra Rafaje podezřívá, že se na pokyn šéfa poslaneckého klubu ANO Jaroslava Faltýnka pokusil ovlivnit tendr na výběrčího mýta za 11 miliard korun.
Nyní ministr dopravy Kremlík oznámil, že se ho pokusili zkorumpovat v souvislosti s doprovodnou zakázkou na supervizora celého systému za 215 milionů. "Nabídl mi úplatek," řekl Seznam Zprávám na záznam bývalý ministr dopravy.
Tím, o kom hovořil, je podle serveru advokát Martin Janoušek. Jeho kancelář zastupuje v různých záležitostech mimo jiné společnost CGI, která vyhrála zakázku na mýtného auditora. Kremlík se s ním sešel znovu před pár dny, kdy už celou situaci nahrával.
"Platí ještě ta nabídka na 1,5 milionu z prosince?" zeptal se Kremlík na záznamu, který Seznam Zprávy pořídily. Právník Janoušek se na chvilku odmlčel, oba muži podle serveru odsunuli telefony stranou. Promluvili až po chvilce: "Nemám nejmenší tušení."
Kvůli dálničním známkám stát zpřísní dohled nad IT zakázkami. Tendry nad šest milionů bude schvalovat vnitro
"Bylo mi strašně špatně a nevěděl jsem, o čem on mluví," řekl poté Seznam Zprávám Janoušek, když byl s pořízenou nahrávkou z druhé schůzky konfrontován.
O tom, že ministr Kremlík letos 14. ledna informoval BIS, že mu byl úplatek nabídnut, řekl serveru Aktuálně.cz vysoce postavený zdroj z bezpečnostních složek. K nabídce mělo dojít těsně před Štědrým dnem, loni 23. prosince.
Kremlík na přímý dotaz redaktorů Aktuálně.cz, zda mu někdo nabízel úplatek 1,5 milionu korun, odpovídat nechtěl. "Já se k tomu nechci vyjadřovat. Už nejsem ministr dopravy. Nezlobte se," řekl serveru exministr.
Mluvčí BIS Ladislav Šticha redakci řekl, že se kontrarozvědka nemůže k informacím Aktuálně.cz vyjadřovat. "Obecně ovšem platí, že pokud by podobný případ BIS řešila, postupovala by přesně podle zákona a spolupracovala se státním zastupitelstvím a Policií ČR," řekl Šticha.
Z plánu sešlo kvůli odvolání ministra
Z informací Aktuálně.cz plyne, že Kremlík je nyní v citlivé situaci. Úplatek mu nabídli, aniž by to byl schopen v tu chvíli zdokumentovat. Proto se zrodil plán, v němž tajná služba společně s policií a státním zastupitelstvím měla pomoci zajistit důkazy korupce. K tomu ovšem už nedošlo. Premiér Andrej Babiš totiž Kremlíka před čtrnácti dny odvolal kvůli pochybení ohledně další zakázky - na informační systém a e-shop pro elektronické dálniční známky za 401 milionů korun. Na zdokumentování korupce tak už nedošlo. Samotná BIS nemá zákonnou pravomoc důkazy pro trestní řízení zajišťovat.
"Vrchní státní zastupitelství v Praze dosud nedisponuje relevantními informacemi, na základě kterých by mohlo začít vykonávat svoji působnost. U zdejšího úřadu pan doktor Kremlík žádné oznámení neučinil a není mi známo, že by se tak stalo u jiného orgánu činného v trestním řízení. Nutno dodat, že i přesto, že nekomentujeme konkrétní kauzy, mohu potvrdit, že v podobných případech BIS postupuje v úzké spolupráci s orgány činnými v trestním řízení," uvedla nyní pražská vrchní státní zástupkyně Lenka Bradáčová.
Aktuálně.cz oslovilo i Babiše, zda ho Kremlík o nabídce úplatku informoval. "Pan Kremlík mě o této skutečnosti neinformoval a předpokládám, že pokud je to pravda, tak měl podat trestní oznámení," uvedl premiér.
Kremlíkův nástupce Havlíček tendr zrušil
Na konci loňského roku exministr dopravy Kremlík podle serveru Zdopravy.cz v dopise zakázal ŘSD podepisovat bez předchozího projednání s ministerstvem dopravy jakoukoliv smlouvu s CGI.
Tendr, který podle jeho předchůdce provázela nabídka úplatku, nyní Kremlíkův nástupce Karel Havlíček zcela zrušil.
Po ukončení tendru na dálniční známky jsem dal pokyn rovněž k zastavení zakázky na supervizora mýtného systému, který měla získat CGI. Službu pro ŘSD může dělat státní CENDIS, který je pod rezortem dopravy. Ušetříme desítky milionů a audit mýta bude mít stát pod větší kontrolou. pic.twitter.com/bo0N11yrDS
— Karel Havlíček (@KarelHavlicek_) February 2, 2020
Pro redakci připustil, že roli kromě ekonomických kritérií hrály i informace tajné služby. "Pracovali jsme i s informacemi BIS. Více k tomu ale říci nemůžu," řekl Aktuálně.cz ministr Havlíček.
V tendru na auditora mýta zvítězila společnost CGI s nabídkou 215 milionů korun na deset let. CGI mýtný systém dozoruje od jeho spuštění v roce 2007. V soutěži porazila společnost Kapsch. Ta si loni na podmínky soutěže stěžovala u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Její námitky však minulý týden předseda úřadu Petr Rafaj zamítl. Stát tak mohl podepsat smlouvu s vítězem tendru. K tomu ale po zásahu Havlíčka nedojde.
Aktuálně.cz oslovilo s informacemi o Kremlíkem nahlášené korupci firmy CGI i Kapsch. Dosud reagoval pouze Kapsch s tím, že se ho současné korupční podezření netýká, ale že vítá vývoj kolem kontroly mýta. "Přivítali jsme rozhodnutí ministra dopravy zrušit tendr a kontrolu výběru mýta svěřit státnímu Cendisu. V celé Evropě panuje dlouhodobý trend, kdy státy samy postupně přebírají stále více činností v provozování mýta," uvedl mluvčí společnosti Kapsch David Šimoník.
Klíčová kontrola provozovatele miliardového mýta
Supervizor má za úkol kontrolovat, kolik peněz se za mýto vybere, ale také měřit provoz na zpoplatněných úsecích. Jeho role je zásadní, protože konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenského SkyTollu, které získalo jedenáctimiliardovou zakázku na výběr mýta, se zavázalo, že jejich technologie odhalí téměř všechny neplatiče. Pokud by měření ukázalo opak, firmy by rozdíl musely samy zaplatit.
O svěření role supervizora mýtného systému státnímu Cendisu bez výběrového řízení uvažoval už Havlíčkův předchůdce Kremlík. Ministerstvo dopravy však tuto možnost mělo připravovat pouze pro případ, že by ÚOHS soutěž zrušil. "Dle právního názoru Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) není dán žádný zákonný titul k tomu, aby probíhající zadávací řízení zrušilo ze své vůle," psalo ŘSD ve svém vyjádření ještě 23. ledna.
Samotný provozovatel mýta zapojení Cendisu označil za nesmysl. "Možnost zadat tuto zakázku bez výběrového řízení státnímu podniku Cendis nepovažujeme za reálnou. Byli jsme sice před nějakým časem k zahájení možné spolupráce s tímto státním podnikem vyzváni, ale jednání rozhodně nepokročila do takového stadia, aby bylo zřejmé, že je Cendis na zajištění služeb supervizora mýtného systému skutečně připraven," reagoval také generální ředitel provozovatele mýta CzechToll Matěj Okáli.
Důvody Kremlíkova odvolání
Kremlík ovšem o záležitosti rozhodnout nestihl. Post ho stál informační systém a e-shop pro elektronické dálniční známky za 401 milionů korun, který podle kritiků byl výrazně předražený. IT specialisté dokonce uspořádali víkendový hackathon, aby dokázali, že se dá naprogramovat za dva dny. Server Zdopravy.cz navíc napsal, že stát nechal řídit projekt elektronických známek firmu, jejíž majitel má manželku, která pracuje pro Státní fond dopravní infrastruktury. Právě ten byl za projekt oficiálně zodpovědný.
Kontroverze vzbudil také zájem tajných služeb o monitorovací část. Systém nových dálničních známek pro osobní vozidla totiž bude kamerami kontrolovat SPZ aut, aby zjistil, která případně nemají zaplaceno, a data skladovat. Jak už upozornil týdeník Respekt, o data projevily zájem všechny tři české tajné služby. Server Seznam Zprávy následně v pondělí napsal, že e-shop na dálniční známky byl zástěrkou pro tajný sledovací systém. Proti tomu se tvrdě ohradila BIS.
"BIS žádala, aby v případě plnění svých zákonných úkolů, například v boji proti teroristickým hrozbám či nelegální migraci, mohla z připravované evidence získat potřebné informace o konkrétním sledovaném voze, jak je to možné například na Letišti Václava Havla," uvedl ředitel Michal Koudelka.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist