Pražské Letiště Václava Havla loni odbavilo 17,8 milionu cestujících, meziročně téměř o milion více. Po roce tak znovu překonalo svůj provozní rekord. Růst by měl pokračovat i letos, čímž se letiště ocitne za hranou své kapacity. Nejoblíbenější destinací byl Londýn. Ve čtvrtek to oznámilo Letiště Praha. Počet cestujících se na letišti každoročně zvyšuje od roku 2013.
Letiště s meziročním růstem o šest procent překonalo i své původní očekávání, které předpokládalo zvýšení o čtyři procenta. "Za tímto opětovným růstem stojí zejména rozšiřování leteckých spojení do dálkových destinací a navyšování jejich kapacit, ale také posilování letů do nejvytíženějších evropských měst," řekl předseda představenstva Letiště Praha Václav Řehoř.
Během celého roku létalo z Prahy pravidelně 71 dopravců do 165 míst po celém světě, nově například i na dálkových trasách do kazašského Nur-Sultanu nebo na letiště Newark u New Yorku. Právě na dálkových linkách se počet cestujících zvýšil téměř o 11 procent. Růst by navíc měl pokračovat i letos, kdy do letového řádu přibudou spojení do Chicaga a Hanoje.
Nejvíce lidí loni z pražského letiště cestovalo do Velké Británie, více než 2,1 milionu. Následovala města v Itálii, Rusku, Španělsku a Francii. Nejoblíbenější destinací byl tradičně Londýn s 1,35 milionu pasažérů. Na dalších místech byly Paříž, Moskva, Amsterdam a Frankfurt. Největší meziroční nárůst letiště zaznamenalo na linkách do turecké Antalye, na kterých přibylo přes 41 procent cestujících. Zájem se výrazně zvýšil také o cesty do Amsterdamu nebo katarského Dauhá.
Mírně se naopak snížil počet odbavených leteckých pohybů, tedy vzletů a přistání. Uskutečnilo se jich 154 777, což je meziročně o půl procenta méně. K nárůstu počtu pasažérů přispěla zejména větší letadla dopravců a také jejich větší obsazenost.
Nejrušnějším měsícem loňského roku byl srpen s 1,99 milionu odbavenými cestujícími. Denně letištěm prošlo v průměru téměř 49 tisíc cestujících, nejvíce pak v pátek 28. června 2019, kdy bylo odbaveno 70 979 lidí.
Pražské letiště rozšíří druhý terminál za 16 miliard korun. Chce odbavovat až 30 milionů lidí ročně
Řehoř zároveň počítá s tím, že růst bude pokračovat i letos, čímž se letiště dostane za hranici svých provozních kapacit. Na letišti se proto během letošního roku chystá několik projektů přímo v prostorách terminálů. "To sice může pro cestující znamenat dočasné snížení komfortu, ve svém výsledku však půjde o změny vedoucí k ještě modernějšímu a pohodlnějšímu letišti," dodal šéf letiště. Vedle menších projektů, které by postupně měly zrychlit odbavení cestujících a letadel, letiště připravuje i velké projekty, jako je například rozšíření druhého terminálu do roku 2028 nebo výstavba paralelní dráhy se začátkem v roce 2025.
Počty cestujících rostou i na některých dalších letištích v okolních zemích. Z velikostně srovnatelných letišť ve střední Evropě ohlásila výsledky zatím Varšava, kde počet cestujících loni stoupl rovněž o šest procent na rekordních 18,8 milionu. Vídeňské letiště zatím konečná čísla za rok 2019 neoznámilo, předloni však odbavilo přes 27 milionů pasažérů.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist