Spotřeba domácností byla letos klíčovým tahounem české ekonomiky. Podle analytiků, které v pondělí oslovila ČTK, se maloobchodu dařilo. Za problém ale považují pokračující zanikání malých obchodů na vesnicích kvůli vylidňování venkova i konkurenci velkých řetězců, nejistotu v podnikatelském prostředí a tlak zákazníků na slevy.

Analytici vycházeli z meziročního růstu v období mezi lednem a říjnem, když čísla v maloobchodu ovlivňují především poslední dva měsíce roku s vánočními prodeji. Z předběžných odhadů je však podle ekonomů zřejmé, že Češi mají stále chuť utrácet. Pro příští rok ale odhadují, že tempo růstu maloobchodních tržeb zeslábne z letošních pěti na zhruba tři procenta.

"Rok 2019 byl z pohledu obchodu nepochybně vydařený, spokojeni museli být i zákazníci," řekl v pondělí prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) Tomáš Prouza. Dodal, že český trh patří mezi ty, kde panuje největší konkurence a z nichž letos neodešel žádný obchodní řetězec.

Letos podává maloobchod podle hlavního ekonoma Czech Fund Lukáše Kovandy lepší výkon než loni. Maloobchod bez zahrnutí motoristického segmentu rostl od ledna do října meziročně o pět procent, zatím loni za celý rok o 4,9 procenta. "Při zahrnutí motoristického segmentu platí, že letošní růst činí 3,4 procenta, kdežto loňský 2,7 procenta. Solidní růst spotřeby Čechů výrazně pomáhá z makroekonomického hlediska kompenzovat probíhající citelný útlum v průmyslové výrobě," uvedl Kovanda.

Nejvíce se podle hlavního ekonoma BH Securities Štěpána Křečka daří v segmentu nepotravinářského zboží. Lidé rádi utrácejí za elektroniku či vybavení domácností, služby i luxusní zboží, dodal. Pro výraznější pokles poptávky ze strany spotřebitelů tak zatím analytik Miroslav Novák z Akcenta.cz nevidí důvod. Obchodníkům se bude podle něj dařit i v příštím roce, tempo růstu tržeb bude ale slabší než letos, očekává tři procenta.

Také obraty prodejců po internetu podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) meziročně porostou až o 15 procent. Jen za Vánoce mohou podle APEK Češi v e-shopech utratit rekordních více než 50 miliard korun.

Nedostatky jsou ale podle výkonného ředitele APEK Jana Vetyšky v přílišné regulaci a zbytečně rozvinuté a složité ochraně spotřebitele. "Současně bychom do budoucna rádi dosáhli stejných podmínek pro podnikání on-line i off-line. Oba tyto 'světy' jsou již zcela provázané, a proto je rozdílný přístup k prodeji po internetu podle nás přežitek," uvedl Vetyška. Za komplikaci považuje také tlak nakupujících na slevy.

Prouza naopak vidí jako největší problém nejistotu v podnikatelském prostředí, konkrétně chystanou novelu zákona o významné tržní síle a novelu dvojí kvality potravin, která podle něj nesmyslně přenáší odpovědnost za složení potravin z výrobců na prodejce. Hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček poukázal na zákaz prodeje o svátcích v prodejnách s plochou nad 200 metrů čtverečních. "Nejspokojenější jsou s tímto zákonem vietnamské večerky, které přebírají tržby supermarketům," dodal.