Podle prezidenta Miloše Zemana Čína v odvetě za vypovězení sesterské smlouvy mezi Prahou a Pekingem hodlá mimo jiné zastavit financování fotbalové Slavie. Vršovický klub je čtyři roky v rukou čínských firem, majoritním vlastníkem je společnost Sinobo. Slavia informaci nepotvrdila.

"Čína reaguje některými odvetnými opatřeními, mimo jiné některé letecké linky, které měly směřovat do Prahy, mají být odkloněny do Chorvatska. Ale co je nejdůležitější, má být zastaveno financování Slavie Praha. A jak víte, Slavie Praha byla nejúspěšnější čínská investice tady v republice," uvedl Zeman v pořadu Týden s prezidentem v televizi Barrandov.

Slavia informaci nepotvrdila ani nevyvrátila. "Klub se plně soustředí na dění na fotbalovém trávníku, na ligu a událost našeho fotbalového roku - blížící se domácí zápas základní skupiny Ligy mistrů s týmem FC Barcelona. Nepřísluší nám jakkoliv komentovat slova prezidenta ČR," uvedl na sociální síti Twitter tiskový mluvčí Slavie Michal Býček.

"Prezident ČR pan Miloš Zeman označil Slavii za nejúspěšnější čínskou investici v České republice a dodal, že obdivuje vzestup klubu a jeho úspěchy. Děkuji za jeho ocenění a podporu. Věřím, že se na tomto hodnocení ani v budoucnu nic nezmění," doplnil předseda představenstva Slavie Jaroslav Tvrdík, který už v minulých dnech kritizoval pražské radní za spor s Čínou.

Na prezidentovo vyjádření v pátek zareagovalo i Letiště Praha. Jeho mluvčí Roman Pacvoň uvedl, že spojení mezi Prahou a Čínou by se nejbližší době nemělo výrazněji změnit. V současnosti na trase funguje přímé spojení do čtyř čínských destinací, v provozu budou i v zimě.

"V tuto chvíli nemáme od leteckých společní informace o tom, že by na těchto linkách mělo v dohledné době dojít k nějakým výraznějším změnám," řekl Pacvoň. Podotkl, že situace se ovšem může v budoucnu změnit.

Loni na linkách do Číny cestovalo 190.000 pasažérů, meziročně o 10.000 více. V současnosti se z Prahy létá do čtyř čínských měst. Do Pekingu létá od roku 2015 Hainan Airlines, o rok později začal Sichuan Airlines létat do Čcheng-tu a v roce 2017 pak China Eastern Airlines spustily linku do Šanghaje, která na některých spojích počítá s mezipřistáním v Si-anu. Celkem jde o 12 spojení týdně.

Diplomatická roztržka se rozhořela poté, co pražská koalice ve složení piráti, Praha sobě a Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN) vypověděla smlouvu kvůli článku, který obsahuje uznání jedné Číny. "Politika jedné Číny a respekt k její územní celistvosti je oficiální politikou českých vlád i Evropské unie. Peking má partnerství s Londýnem, Berlínem, Římem, Paříží, Washingtonem nebo New Yorkem. Ukončení spolupráce ze strany radních je světový unikát. A velká ostuda," napsal Tvrdík.

Slavia je od podzimu 2015 v rukou Číňanů, kteří klub pomohli zachránit před krachem, oddlužit jej a získat do jeho vlastnictví i stadion v Edenu. Od loňského listopadu patří většina v klubu společnosti Sinobo Group, menšinovým vlastníkem je firma CITIC Group, která Slavii převzala od původního majitele CEFC v době jejích ekonomických problémů.

Číňané, které v klubu zastupuje Tvrdík, pomohli Pražanům k dvěma ligovým titulům a letos v létě po 12 letech k postupu do skupiny Ligy mistrů. Není jasné, jak moc by zastavení přílivu čínských peněz aktuálního lídra nejvyšší soutěže poznamenalo.

Peking ve středu s okamžitou platností vypověděl sesterské partnerství s Prahou. Reagoval tak na krok hlavního města, které smlouvu vypovědělo už v pondělí.  Důvodem byla neochota čínské strany jednat o vyškrtnutí klauzule o uznání jedné Číny. Čínská strana na opakované návrhy o vyjmutí článku tři reagovala odmítavě, na poslední urgenci pak vůbec, což vedlo vedení města k návrhu celou smlouvu vypovědět.

Spory mezi Prahou a Pekingem už dříve vyústily mimo jiné v odložení či zrušení vystoupení několika českých souborů v Číně. Důvodem zřejmě byla právě dřívější Hřibova vyjádření o tom, že ze smlouvy chce rada hlavního města odstranit bod, kterým Praha uznává jednotnou Čínu.