Smlouva na provoz přístřešků MHD, kterou má magistrát uzavřenou se společností JCDecaux, je ve srovnání s jinými evropskými městy s obdobnými kontrakty uzavřena na nestandardně dlouhou dobu. Město navíc dostává od firmy platbu, která odpovídá pouze jednotkám procent průměru plateb v devíti dalších analyzovaných městech. Vyplývá to z analýzy, kterou si magistrát nechal zpracovat firmou PwC v souvislosti s přípravou tendru na provozovatele přístřešků a kterou má k dispozici ČTK. JCDecaux skončí smlouva v roce 2021, minulé vedení města ji označilo za nevýhodnou a rozhodlo o jejím neprodloužení. Podle firmy je kontrakt pro město výhodný.

Společnost PwC na základě veřejně dostupných údajů porovnávala Prahu s městy se srovnatelným HDP metropolitní oblasti na jednoho obyvatele. Šlo o Barcelonu, Berlín, Curych, Frankfurt nad Mohanem, Kolín nad Rýnem, Londýn, Madrid, Paříž a Stuttgart. Ve všech těchto městech firmy provozují městský mobiliář výměnou za možnost na něm umisťovat reklamní plochy.

Smlouvu s JCDecaux Praha uzavřela v roce 1994, a má tak dobu trvání 26,6 roku, podle analýzy je průměrná doba u ostatních měst 9,1 roku. Česká metropole má podle analýzy zároveň nejstarší smlouvu z analyzovaných měst - u ostatních s výjimkou Stuttgartu byly uzavřeny v posledních třech letech.

Podle radního Jana Chabra (TOP 09) město plánuje novou smlouvu, na kterou by se měl v letošním roce vypsat tendr, uzavřít na deset let. Zadání tendru v současnosti připravuje magistrátní komise a podle radního by je měla v září schválit rada a poté zastupitelstvo. "Chceme, aby provozovatel zaplatil zastávky ze svého, a až jim skončí smlouva, aby zůstaly městu," řekl. Nyní JCDecaux přístřešky vlastní a podobná dohoda neexistuje. Radní dodal, že analýza PwC problematiku vlastnictví mobiliáře nezohledňuje.

Pražská smlouva je podle analýzy v porovnání s dalšími městy nevýhodná i z pohledu plateb, které provozovatel městu platí. Po přepočtu hodnoty kontraktu na rok jeho trvání je Praha podle PwC na 2,8 procenta průměrné částky, na jednoho obyvatele to je 4,7 procenta. JCDecaux platí městu asi 12,8 milionu korun s DPH ročně za zhruba 900 přístřešků a asi 2500 reklamních ploch. Po přesoutěžení by se počet měl zvýšit na 1597.

Podle zastupitele Viktora Mahrika (piráti), který je členem přípravné komise, pro finalizaci zadání stále chybí řada podkladů, například zhodnocení toho, kolik reklamy bude moci na přístřešcích provozovatel umístit. "Myslím si, že jestli pan radní Chabr říká, že to v září půjde na radu, je optimista," uvedl.

Neprodloužení smlouvy s JCDecaux za minulého volebního období iniciovalo hnutí ANO. "V podstatě vše připravila už předchozí koalice, tak mě trochu zaráží, proč se to celé tak vleče," řekl zástupce hnutí v komisi Jan Říčař. Ocenil, že místa získala i opozice, protože je podle něj důležitá kontrolní úloha. "Piráti a JCDecaux mají velmi nadstandardní vztahy a jeden z vysoce postavených manažerů kandidoval za piráty v komunálních volbách. Později se ukázalo, že právě piráti dostávali až 75 procent slevy v kampani, což kritizovala i Transparency International," uvedl Říčař.

Řeč je o technickém řediteli firmy Tomáši Tenzerovi, který byl loni na kandidátce pirátů, TOP 09 a KDU-ČSL v městské části Praha-Vinoř. Piráti i firma jakoukoliv vazbu popřeli.

JCDecaux v minulosti uvedla, že tvrzení o nevýhodnosti smlouvy na přístřešky nejsou podložena argumenty a město naopak spoluprací s firmou vydělává, protože ztráty spojené s pořízením a vybudováním mobiliáře by mu za období kontraktu příjmy z reklamy nezaplatily, a pokud by si zastávky provozovalo samo, bylo by oproti současnému stavu v roční ztrátě minimálně 24,95 milionu korun. Firma také uvedla, že se chystá přihlásit do plánovaného tendru.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist