Česká republika povolí letecké spoje všech ruských aerolinek dočasně do 7. července, Rusko zase do té doby umožní lety Českých aerolinií (ČSA). O provozu od příštího týdne budou obě země dále jednat, uvedlo ministerstvo dopravy na dotaz ČTK.
Česko v úterý zrušilo povolení spojům ruského Aeroflotu poté, co Rusko omezilo přelety ČSA přes sibiřskou část ruského území.
Letiště Praha má podle informací mluvčího Romana Pacvoně zrušeny čtyři zpáteční lety Aeroflotu mezi Prahou a Moskvou. "Situace se může změnit během dne. Žádáme cestující, aby sledovali informace o letu," řekl ČTK Pacvoň. Linka společnosti Ural Airlines do Jekatěrinburgu by měla odpoledne odletět, řekl.
Mluvčí Aeroflotu podle Interfaxu dříve sdělil, že byla anulována povolení k dnešním letům SU2010/2011, SU2014/2015, SU2016/2017 a SU2018/2019. Povolení zůstalo pro lety SU2012/2013 a SU2024/2025, které převezmou část cestujících zrušených letů. Další pasažéry mají přepravit jiní letečtí dopravci.
Úterní komplikace v letecké dopravě mezi Českem a Ruskem jsou podle ministerstva dopravy výsledkem nedosažení dohody mezi leteckými úřady obou stran. Rusko totiž podle ministerstva jednostranně omezilo přelety ČSA přes Sibiř, což se dotklo linky českého dopravce z Prahy do jihokorejského Soulu. Česká strana jako odvetné opatření omezila lety ruských dopravců. "Snahou české strany není blokovat letecký provoz mezi oběma státy, nicméně musí hájit oprávněné zájmy svých leteckých dopravců," uvedlo ministerstvo.
Obě země se v úterý ráno dohodly, že povolí lety ČSA i ruských aerolinek do 7. července. Do té doby budou hledat společnou dohodu, jak odblokovat letecké spoje i po tomto datu.
České omezení se týká dopravců Aeroflot, Rossiya Airlines, Pobeda, Ural Airlines a Siberian Airlines.
Podle informací serveru Zdopravy.cz jde také o odvetné opatření českého ministerstva dopravy za kroky ruské strany v posledním roce. Ruské ministerstvo dopravy na přelomu roku odmítlo přistoupit na to, že by některé linky ČSA do Moskvy provozovaly Smartwings. Současná letecká smlouva s Ruskem přitom stanovuje, že na každé straně může jeden dopravce provozovat na jedné lince stejný počet letů jako ten druhý. Zatímco ČSA tak mají aktuálně jen dva lety denně, Aeroflot jich má šest.
Jediným platným dokumentem ohledně vzdušné dopravy mezi zeměmi je smlouva SSSR a ČSSR z roku 1966, která říká, že každý národní dopravce má nárok na dva lety denně mezi hlavními městy. Na přelomu tisíciletí bylo přijato memorandum, tedy dokument nižší právní síly, které mimo jiné osvobozovalo letouny ČSA od poplatků za přelety přes Sibiř. Místo toho ruská strana získala právo na doplňující lety. Když ale ČSA chtěla spustit další let ze Soulu, který měl letět poprvé 1. července, den předtím Moskva informovala, že bude muset za přelet platit "nezanedbatelnou částku".
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist