Nová zkušebna pro turbovrtulové motory na hradeckém letišti zahájila provoz. Vznikla po 16 měsících výstavby v bývalém leteckém hangáru ve spolupráci ČVUT se společností GE Aviation Czech. Je jednou z pěti zkušeben, které škola za pomoci dotací i soukromých peněz postavila, řekl novinářům děkan Fakulty strojní ČVUT Michael Valášek.

Na rozdíl od jiných zkušeben má horizontální proudění vzduchu, čímž reálně simuluje skutečný pohyb vzduchu na křídle letadla, uvedl děkan. "Pro naše studenty to bude úžasné. Je to posílení našich výzkumných a výukových kompetencí," dodal.

Měřicí a řídicí systém odečítá v reálném čase množství dat z tisíců senzorů umístěných na testovacích motorech. Může testovat řadu turbovrtulových motorů, u kterých tah vrtule vytváří proud vzduchu a pohání letadlo dopředu. Zkušebna se připravuje i na testování proudových motorů. Využívají se pro letadla, která létají ve vyšších nadmořských výškách a při vyšších rychlostech.

"Celkový rozpočet GE a ČVUT je 100 milionů dolarů (2,25 miliardy korun), nikdy v historii v ČR ani ve světě univerzita a privátní segment v takovém rozsahu nespolupracovali," řekl generální ředitel GE Aviation Czech Milan Šlapák.

První dynamometrickou zkušebnu uvedlo ČVUT do provozu v pražských Letňanech před dvěma lety. Třetí vrtulová zkušebna bude rovněž na hradeckém letišti, čtvrtá bude v Letňanech, provoz obě zahájí na podzim. Hradecké zkušebny stály asi 300 milionů korun, zhruba polovinou přispěly dotace.

"Na podzim by v Hradci ještě měla přistát létající zkušebna, experimentální letadlo, které je přestavěné na schopnost mít v sobě měřicí ústředny a měřit na jednom křídle experimentální motor a na druhém mít standardní motor," řekl Valášek.

Česká vláda opakovaně uvedla, že letectví a kosmické aktivity v ČR jsou prioritou průmyslového rozvoje. ČVUT se díky tomu podílí na budování systémů, v nichž při výuce, výzkumu, vývoji a výrobě spolupracují univerzity s průmyslovými podniky.

"Po USA, Spojeném království Velké Británie a Severním Irsku a Německu jsem na pátém místě v hustotě leteckého průmyslu. Je pravda, že od 90. let, kdy jsme zažívali útlum, jde český letecký sektor každým rokem nahoru," řekl náměstek ministra průmyslu a obchodu Vladimír Bärtl.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist