Nulová sazba mýta na silnicích první třídy asi nebude. Podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) by její zavedení zpochybnilo mýtný tendr. Ministr to uvedl na twitterovém účtu. Krajům, které o nulovou sazbu žádaly, chce nabídnout jinou kompenzaci.

Kraje se na zavedení bezplatného mýta na silnicích první třídy, o které se systém v příštím roce rozšíří, dohodly s předchozím ministrem dopravy Danem Ťokem. Nulovou sazbu žádaly na celkem 600 kilometrech.

"Rozšíření mýta na dalších silnicích první třídy se nevyhneme. Nulová sazba by zpochybnila tendr. V pondělí o tom informuji Svaz měst a obcí a současně navrhnu kompenzační opatření," uvedl Kremlík na Twitteru. Před jednáním vlády novinářům řekl, že nechce vytvářet žádné další záminky pro neustálé napadání tendru.

Kraje proti rozšíření mýta o celkem 870 kilometrů silnic první třídy dlouhodobě protestovaly. Obávaly se, že zpoplatněné úseky řidiči kamionů budou objíždět po krajských silnicích.

Tomu by podle Kremlíka měla zamezit policie, která by měla objíždění mýta hlídat. Kremlík dodal, že se na tom dohodl s ministrem vnitra Janem Hamáčkem (ČSSD).

V úterý by se měl Kremlík sejít se zástupci Svazu měst a obcí i Asociace krajů. "Samozřejmě nechci, aby se po dvojkách a trojkách proháněly náklaďáky, které by objížděly trasy a ohrožovaly lidi na kolech nebo pěší. Budeme hledat cesty, jak tomu zamezit," uvedl. Chce jednat se zástupci Státního fondu dopravní infrastruktury, uvažuje například o umístění vysokorychlostních vah na silnice ve správě krajů.

Podle předsedkyně Asociace krajů ČR Jany Mračkové Vildumetzové (ANO) je zavedení mýta na silnicích první třídy bez výjimek požadovaných kraji porušením dohody.

Kraje pak budou žádat, aby jim stát poskytl peníze na opravy silnic, po kterých budou kamiony zpoplatněné úseky objíždět.

"Považuji to za nerespektování původní dohody s ministerstvem dopravy, že stát zohlední souhrn připomínek krajů ke stanovení úseků s nulovým mýtem. Chápu, že nový pan ministr se nemusí memorandem svého předchůdce řídit, ale považovala bych přinejmenším za vhodné, kdyby nejprve jednal s kraji a teprve poté zveřejňoval rozhodnutí ohledně placení mýta," sdělila Mračková Vildumetzová.

Zpoplatnění některých úseků a následná snaha těžkých nákladních aut se jim vyhnout podle předsedkyně AK ČR ohrozí bezpečnost provozu v obcích poblíž silnic první třídy a zhorší kvalitu životního prostředí.

"Navíc považuji za nefér vyjádření o tom, že by objíždění placených úseků bránila policie. Všichni víme, že při současném podstavu policistů, a to především v přímém výkonu služby, nebudou schopni každodenně v rámci své činnosti hlídat objízdné trasy na všech úsecích silnic II. a III. tříd napojených na nově zpoplatněných téměř 900 kilometrů silnic I. třídy," uvedla Mračková Vildumetzová.

Jak ale dodala, kraje budou mít zřejmě možnost zasednout k jednacímu stolu s ministrem dopravy a o tomto tématu diskutovat. "Hejtmani tomu věnovali v uplynulém období velké úsilí a mnoho času, proto by měl ministr s kraji mluvit. Podle mých aktuálních informací bych se měla sejít s ministrem dopravy za účasti předsedy Svazu měst a obcí ČR během zítřejšího dne," řekla Mračková Vildumetzová.

Hejtman Libereckého kraje Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj) kritizoval, že ministerstvo dopravy nepovažuje starou dohodu za závaznou. "Nemyslím si, že by tímto způsobem měly vláda a kraje komunikovat," řekl. "Myslím, že jsme jako asociace krajů nepodepisovali dohodu s ministrem Ťokem, ale s ministerstvem dopravy," dodal Půta. Nedokáže si představit, jaké odpovídající kompenzace může ministr krajům nabídnout.

Podle náměstka královéhradeckého hejtmana pro dopravu Martina Červíčka (ODS) je slib nulového mýta dalším z nesplněných slibů ministerstva.

"Zase se slibuje, že nám to nějak bude nahrazeno. Víme, že nám ministerstvo dopravy opakovaně při nástupu každého ministra slibuje, že bude přísnější bodový systém pro řidiče nebo nově, že na dálnicích se budou rozvážet láhve s vodou. Z těchto slibů asi mnoho silnic neopravíme a ani nepostavíme," řekl Červíček.

Pro náměstka hejtmana Plzeňského kraje Pavla Čížka (STAN) je nulový respekt vůči rozhodnutí krajů problematický.

V Plzeňském kraji chce stát od ledna 2020 zavést mýtné pro kamiony na silnicích I/20 z Plzně na České Budějovice a I/26 z Plzně na Domažlice. Podle Čížka je největším nebezpečím přehlcení Přeštic a Klatov. Pokud stát zpoplatnění dvou silnic schválí a nebude možné to zrušit, bude kraj požadovat zpoplatnění silnice I/27 z Plzně na Klatovy a také silnice I/22 Horažďovice-Klatovy-Domažlice, kudy by kamiony silnici s mýtem I/26 Plzeň-Domažlice asi objížděly.

Naopak středočeský radní pro dopravu František Petrtýl (ANO) nemyslí, že by se tranzit po zavedení mýtného přesunul na silnice druhé a třetí třídy. "Finance na opravy silnic jsou potřeba a nějaké systémové řešení by mělo být," dodal.

Mýtný systém se v příštím roce rozšíří o 870 kilometrů silnic první třídy. Kraje z nich vybraly 600 kilometrů, na nichž si přály zavedení nulové sazby. Umožňovalo jim to memorandum, které loni uzavřely s Ťokem. Bývalý ministr v memorandu slíbil, že stát bude výběr krajů respektovat.

Nový mýtný systém se satelitní technologií by měl být na silnicích první třídy od ledna 2020. Na dálnicích by měl fungovat o měsíc dřív. Provozovatelem bude konsorcium CzechToll/SkyToll, které uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému. Po rozšíření bude mýtný systém na 2300 kilometrech dálnic a silnic první třídy.

Kremlík se na Twitteru rovněž vyjádřil ke své neúčasti v nedělních Otázkách Václava Moravce, kam byl pozván. "Nechci sedět ve studiu a říkat, že se nesmím nebo nemohu vyjádřit. To je důvod, proč jsem odmítl pozvání. Jednou se (pozvání) týkalo soudního sporu, jehož jsme vedlejším účastníkem, podruhé rozhodnutí dozorčí rady Českých drah, které vycházelo z režimových informací," uvedl ministr.