Vysokorychlostní železnice v Česku dostává po letech plánování jasný obrys. Minulý týden Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) podepsala smlouvu o spolupráci s Francouzi. Díky tomu budou moci Češi využívat normy francouzských vysokorychlostních tratí. V současné době připravuje správa železnic výstavbu prvních pilotních úseků rychlotratí. Stavět by se mělo začít kolem roku 2025.

S jejich výstavbou radí českému ministerstvu dopravy a SŽDC britský expert na železnici profesor Andrew McNaughton. Působil jako technický ředitel britské vysokorychlostní tratě HS2. Je také předsedou výboru pro vysokorychlostní železnici Mezinárodní železniční unie.

"Stavba vysokorychlostních tratí není jen dopravní projekt. Je to projekt zaměřený na budoucnost celé země," říká McNaughton v rozhovoru pro HN.

HN: Co pro vás znamená vysokorychlostní železnice? Proč ji považujete za tak důležitou?

Nemůžete o ní přemýšlet jako o rychlejší staré železnici. Vytváříte totiž zcela nová spojení mezi městy a regiony. Máte šanci utvářet budoucnost. Důležité je uvědomit si, kam budou lidé jezdit a na co se budou jednotlivá města specializovat. Tohle všechno musíte zvážit. Pak musíte přemýšlet, jak dosáhnout toho, co potřebujete.

HN: A jak tedy změní rychlotratě životy běžných lidí?

Především přestanou marnit čas na cestách. Lidé necestují kvůli samotnému cestování, ale aby se někam dostali a aby někoho potkali. A věřím, že za 30 až 40 let budou lidé cestovat jen kvůli tomu, aby někoho potkali. Ať už to bude kvůli byznysu, kamarádům či vztahu.

Abych se s někým mohl potkat jednoduše, musí být maximálně hodinu cesty ode mě.

Například, kdybych se s vámi chtěl potkat dnes v pět odpoledne, nebyl by to problém. Pokud by byla cesta delší než hodinu, řekl bych vám, že se můžeme potkat třeba v květnu.

Zbývá vám ještě 80 % článku

Co se dočtete dál

  • Co profesora McNaughtona naučila výstavba vysokorychlostní tratě HS2 ve Velké Británii?
  • Proč je v Číně stavba vysokorychlostních tratí rychlejší než v Evropě?
  • V čem jsou vysokorychlostní tratě lepší než Hyperloop?
  • Proč vysokorychlostní tratě příliš nepomohly ekonomice Španělska?
Předplatné za 40 Kč na 4 týdny
  • První měsíc za 40 Kč, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se