Koncem letošního ledna se Dan Ťok (ANO) stal nejdéle sloužícím ministrem dopravy v historii samostatného Česka. Právě ministerstvo dopravy se vyznačuje vysokou "úmrtností" ministrů. Dosud se jich tam vystřídalo už sedmnáct. Někteří ve funkci nevydrželi ani půl roku. I proto se před více než čtyřmi lety, kdy Ťoka do funkce jmenoval prezident Miloš Zeman, novináři bývalého šéfa Skansky neptali nejdříve na jeho cíle, ale očekávání, jak dlouho na pozici vydrží.

"Jsem přesvědčený, že se udržím delší dobu a kus práce udělám," odpovídal na otázky Ťok, který se dnes dá označit za maratonce mezi dosavadními ministry dopravy.

Přestože Ťok vydržel ve funkci dlouho, hned několikrát měl namále. Jeho odvolání požadoval koncem roku 2016 někdejší premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Tehdy se za Ťoka postavil šéf hnutí ANO Andrej Babiš. "Rozhýbal opravy dálnic, celá země je rozkopaná, rozjel projekty, které dlouho stály," hájil svého ministra.

Na jaře loňského roku při sestavování nové vlády už Ťok v Babišovi takovou oporu neměl. Ministr dopravy byl pod silnou palbou potenciálních koaličních partnerů kvůli stále se komplikující soutěži na nového správce mýta po roce 2020.

To nakonec vyvrcholilo až v Ťokovo prohlášení, že nechce být součástí nové vlády. "Mé finální stanovisko je takové, že v nové vládě nebudu. Hnutí říká, že potřebuje silnou koalici. A pokud ČSSD říká, že mě tam nechtějí, tak je to v pořádku, nechci nikomu bránit," prohlásil Ťok v polovině letošního května.

Jako jeden z důvodů uvedl i své obavy ze sílícího vlivu komunistů, u kterých Babiš hledal oporu.

Do pár měsíců bylo vše jinak − Babiš se ministra zastal a Ťok vstoupil do vlády s tichou podporou komunistů.

Právě schopnost přehodnocovat svá rozhodnutí a otočit o 180 stupňů i v zásadních okamžicích je dnes jednou z vlastností, kterou Ťokovi odpůrci dlouhodobě kritizují. "Pan ministr Ťok je politický akrobat. Jeho schopnost udržet si místo je asi to jediné, co na něm mohu ocenit," kritizuje současného ministra dopravy jeho předchůdce Antonín Prachař.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 80 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.