Technická správa komunikací v Praze eviduje dva mosty v havarijním stavu a další řadu mostů ve velmi špatném stavu, celkem jde o 42 mostních objektů. V praxi je toto číslo ale menší, protože z laického pohledu se jeden most skládá často z více mostních objektů, které mohou být v různém stavu. "To, co člověk vnímá jako jeden most, je často z technického pohledu několik samostatných mostních objektů, které tvoří soumostí," vysvětluje mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková. "To ale pouhým okem laik často nerozezná," upozorňuje. Příkladem může být třeba Libeňský most, který ve skutečnosti tvoří soumostí šesti navazujících samostatných mostů.

"Počet mostů v šesté kategorii stavebního stavu (velmi špatný stav - pozn. red.) tak může na první pohled vypadat vysoký, ale například Libeňský most je tam ve skutečnosti dvakrát, protože dva ze šesti samostatných mostů Libeňského soumostí jsou v kategorii šest. A takových příkladů jsou v Praze desítky," říká Lišková.

Za vyšším počtem mostních objektů v této kategorii stojí i přísnější kontroly problematických typů konstrukcí jako třeba ty z předpjatého betonu. "Navýšili jsme počet mimořádných mostních prohlídek, v posledních dvou letech jsme také znásobili počet diagnostik, přidali další měření a zpřísnili už tak přísné posuzování stavu mostu právě u konstrukcí, které se ukázaly v poslední době jako problematické," tvrdí Lišková.

Systém kontroly mostů je v Česku ve srovnání se zbytkem Evropy na vysoké úrovni, uvedl loni Michal Drahorád z katedry betonových a zděných konstrukcí ČVUT. "V porovnání s Itálií jsme zhruba o tisíc let napřed," řekl v souvislosti s pádem mostu v Janově.

Mosty ve velmi špatném a havarijním stavu

Škálu tvoří celkem sedm stupňů, přičemž poslední je stav havarijní. V havarijním stavu jsou v současné době dva pražské mostní objekty. Prvním je most u stanice metra Vltavská. Na únor plánuje TSK havarijní podepření mostu, které ho přeřadí do nižší, šesté kategorie. Prozatím je most zajištěn jen provizorně.

Druhým mostním objektem je jedna ze dvou lávek pro pěší, která je součástí železničního soumostí, jež spojuje Smíchov a Výtoň. Technická správa komunikací na konci roku 2017 lávky uzavřela. Jedna z nich už je po rekonstrukci otevřená, druhá se bude opravovat od května do října letošního roku.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.