Přepravní společnost Taxify nesmí dál jezdit v Praze, dokud nebude dodržovat zákonné podmínky pro taxi. V úterý o tom rozhodl Městský soud v Praze, podle kterého firma provozuje přepravní služby, a musí tak dodržovat zákonné podmínky pro taxikáře. Rozhodnutí není pravomocné, estonská firma se chce proti rozhodnutí odvolat. Řidiči Taxify budou po Praze zatím jezdit dál.

V hlavním městě podle úterního rozhodnutí soudu nesmí dál pod Taxify působit řidiči, kteří nevlastní taxikářskou licenci a nesplnili další podmínky podle zákona, jako je například znalost místopisu, náležité označení vozidla nebo kvalifikovaná obsluha taxametru. Provoz společnosti podle soudu vykazuje znaky nekalé soutěže.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

Podle odůvodnění soudkyně Zuzany Čížkové Taxify poskytuje prostřednictvím své mobilní aplikace přepravní služby podle zákona o silniční dopravě, a tudíž se musí řídit zákonnými pravidly pro taxislužby. Odmítla tak tvrzení firmy, že je pouze vývojářem aplikace a za její použití není zodpovědná.

Soudkyně v odůvodnění nesouhlasila ani s argumentem estonské firmy, že jde pouze o spolujízdu. Podle ní spolujízda spočívá ve sdílení společné cesty, o jejímž cíli rozhodne řidič, který převeze spolujezdce pro částečné sdílení nákladů. V případě Taxify však o trase rozhoduje spolujezdec, nikoli řidič. "Proto se v uvedeném případě nejedná o spolujízdu," řekla soudkyně.

Advokát Taxify Matěj Krupa uvedl, že společnost s rozhodnutím nesouhlasí a odvolá se. Služba tak bude v Praze působit i nadále, rozhodnutí totiž není pravomocné. Společnost nadále trvá na tom, že je jen platformou a je zodpovědná pouze za vývoj a provoz aplikace.

Podle Krupy je případ složitý a lze očekávat, že se případ může dostat až k Nejvyššímu soudu. Soud podle něj poskytl právní ochranu nároku taxikářských lobby, která nereflektuje vývoj moderních technologií a snaží se zachovat současný stav, který jim vyhovuje. "Naše služba je natolik pokroková, že není možné dále lpět na starých pořádcích a je potřeba se dívat vpřed. Myslíme si, že to je ta cesta, kudy by osobní doprava měla do budoucna směřovat," dodal.

Městský soud v souvislosti s Taxify řeší i jiný případ, ve kterém je žalující stranou společnost Liftago a týká se fungování Taxify v dalších českých městech. Soud na začátku října vydal ve věci předběžné opatření, které Taxify dočasně zakazuje provoz služeb s nelicencovanými řidiči v Ostravě, Olomouci, Plzni a Českých Budějovicích.

Firma ovšem s odvoláním na svou pozici provozovatele platformy, nikoli přepravy, nadále jezdila i s řidiči bez taxikářské licence, za což dostala od soudu pokutu 590 000 korun. Od prosince společnost v těchto městech licence vyžaduje.

O předběžné opatření, které by zakazovalo fungování společnosti i v Praze, v minulosti žádali také pražští taxikáři, soud jim však nevyhověl.

V Plzni zákaz stále platí. Podle mluvčí magistrátu Evy Barborkové vydal krajský soud v září předběžné opatření, jímž uložil společnosti Taxify povinnost zdržet se provozování a zprostředkování taxi služby na území města. Žádost podali soudu provozovatelé taxi služeb v Plzni.

V Ostravě, kde Taxify rovněž funguje, registruje magistrát v poslední době zvýšený zájem o taxikářské licence. "V nich není informace, pro jakou službu řidič bude jezdit. Předpokládáme ale, že většina bude pro Taxify," řekla mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská.

Taxify začala v Česku fungovat v srpnu 2015. V Praze podle údajů společnosti využívá aplikaci několik stovek aktivních řidičů. V dalších městech začala služba fungovat od letošního července.

Podobným problémům čelí i další alternativní taxislužba Uber. V listopadu začalo v Brně znovu platit opatření, které jeho provoz zakazuje. Ústavní soud vyhověl stížnosti firmy Lido Taxi Radio a vrátil spis Vrchnímu soudu v Olomouci, který předběžné opatření loni v září zrušil. Vrchní soud musí o odvolání Uberu proti opatření rozhodnout znovu.

Rozhodnutí Ústavního soudu nemá přímý dopad. Uber nyní v Brně nejezdí, přestože dosud teoreticky mohl. Advokát Lido Taxi Radio Marek Hejduk přesto přivítal, že před dalšími soudními bitvami zazněl názor ústavních soudců. Justice totiž zatím věcně nerozhodla o jádru sporu, tedy zda služby Uberu jsou, či nejsou legální.

Taxikáři považují Uber za nekalou konkurenci, jeho řidiči nemusejí splňovat stejné podmínky jako oni.

Při rozhodování o předběžném opatření vycházel krajský soud z názoru, že taxislužba je koncesovanou živností a její výkon podléhá právní regulaci.

Pokud Uber nesplňuje podmínky, jde s největší pravděpodobností o nekalou soutěž. Podle zrušeného rozhodnutí vrchního soudu lze činnost Uberu označit za jinou službu v oblasti dopravy, nikoliv však za taxislužbu. Nenaplňuje podle vrchního soudu zákonné podmínky.

Tradiční taxislužby letos uspořádaly na protest proti Uberu a Taxify několik pomalých jízd Prahou, kterými blokovaly dopravu. Kritizovaly fakt, že řidiči alternativních služeb jezdí bez licence a taxametrů. Uber v minulosti argumentoval tím, že není taxislužbou, ale že zprostředkovává spolujízdu v rámci sdílené ekonomiky.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist