Každé třetí ojeté auto má v Česku na tachometru méně kilometrů, než kolik opravdu najelo. U ojetin z dovozu může jejich podíl narůst až na 70 procent. Podvody s tachometry proto začínají řešit například poslanci pirátů. Do Prahy minulý týden pozvali autora belgického systému Car-Pass Michela Peelmana nebo europoslance Tomáše Zdechovského (KDU-ČSL).
Model v Belgii funguje už deset let tak, že se údaje o počtu najetých kilometrů evidují pravidelně, například při přezouvání pneumatik nebo běžné policejní kontrole na silnici. V Česku se naopak čísla z tachometru zaznamenávají jen jednou za několik let při velkých prohlídkách na stanicích technické kontroly. O vozech je tak podstatně méně záznamů, a podvodníci tak mohou snáze s tachometry manipulovat.
Podle Peelmana je důležitá spolupráce mezi jednotlivými státy, protože problémem zůstávají importovaná auta. Systém podobný Car-Passu ale zatím mají jen v Nizozemí a na Slovensku. Evropský parlament proto už požádal Evropskou komisi, aby přišla s řešením. Zdechovský pro HN říká, že kromě společné evropské databáze je ve hře i povinnost výrobců dávat do aut zařízení, které manipulaci s tachometrem zaznamená.
Co se dočtete dál
- Jak velké škody stáčením tachometrů vznikají?
- Jaké řešení se nabízí?
- Vznikne jednotný evropský kontrolovaný trh?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.