Výsměch, způsob, jak ANO v Praze utrácelo peníze u spřátelených firem. Političtí oponenti, a řada odborníků, silně kritizují práci současného vedení města a jejího Operátora ICT.

Nejviditelnějším výsledkem projektu Smart City je zatím jen několik "chytrých" laviček, u kterých se lze připojit k internetu nebo dobít telefon a například projekt WI-FI pokrytí kopce Petřín za několik milionů.

Kandidáti na primátora proto dostali otázky: Jak jste spokojeni s fungováním městské společnosti Operátor ICT a jejími IT a smart city projekty? Zdá se vám, že jsou projekty jako wi-fi na Petříně nebo několik takzvaně chytrých laviček adekvátním výsledkem desítek milionů investovaných městem? Chcete a případně jak přesně pokračovat v projektu Smart Prague?

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

Zdeněk Hřib (Piráti)

Smart city je v Praze způsob, jak utratit peníze u spřátelených dodavatelů za nesmysly, u kterých mohla primátorka dělat selfíčka pro PR. Praha na tom utratila 686 milionů a pro lidi to nemá reálný přínos. Jen wi-fi na Petříně stála dva miliony a přitom to šlo zařídit za pár tisíc.

Smart city pro mě znamená signál a data v celém metru, on-line informace o poloze vozů MHD, abych věděl o zpoždění tramvaje, nebo navigace k volnému parkovacímu místu. Praze chybí k smart city koncepční přístup a také odborníci. ANO dosadilo do dozorčí rady Operátora ICT například předsedu svého sdružení z Prahy 18, který sám popsal své znalosti IT jako „základní“ a tají, kdo jej do rady navrhnul.

Piráti prosazují otevřená výběrová řízení pro obsazení dozorčích rad městských firem odborníky.

Jan Čižinský (Praha sobě)

To, co dělá hnutí ANO a jím ovládaný Operátor ICT, je výsměch sousloví „chytré město“. Chytrá Praha například znamená, že budeme mít propojené světelné křižovatky a budeme je koordinovaně řídit, aby nevznikaly zácpy. Kdyby současné vedení magistrátu řešilo toto, a ne lavičky s wi-fi za čtvrt milionu kus, udělalo by lépe.

Chytré město také znamená otevřená data, aby s nimi mohli chytří lidé pracovat. Jenže to se současnému vedení magistrátu také nehodí. Třeba průběžně aktualizovaný přehled kompletního městského majetku včetně informací, kdo a za kolik jej má pronajatý, by totiž odhalil spoustu smluv nevýhodných pro Pražany, ale zato výhodných pro politiky a jejich známé či příbuzné.

Jakub Landovský (ČSSD)

Popravdě, spokojen nejsem. Když procházím Prahou, moc smart vychytávek nevidím. Pokud ale chceme být moderní metropolí 21. století, pak se situace musí razantně změnit.

Osobně například podporuji možnost bezplatného pokrytí veřejného prostoru wi-fi signálem. Připojení k internetu je dnes v podstatě nutnost. Ostatně sám jsem před lety pomáhal czfree.net, jedné z prvních neziskových komunitních počítačových sítí v Česku.

Zásadním způsobem se ale musí přehodnotit způsob, jakým jsou na tyto projekty vynakládány městské peníze. Dovedu si například představit, že wi-fi signál bude poskytován z městského mobiliáře a náklady na tuto technologii pokryjí příjmy z reklamy.

Jako mnohem důležitější ale vidím v oblasti smart city využívání moderních technologií při správě městského majetku. Například program, který bude sám dohlížet na potřebu investic do údržby infrastruktury a tyto investice tak budou vynakládány ne na politickou objednávku, ale čistě dle reálné potřeby.

Další strašně důležitou věcí je bezpečnost. Když se například ztratí malé dítě, musí mít policie možnost okamžitého využití všech reklamních obrazovek na ulicích i dopravních prostředcích ke zveřejnění jeho fotografie. Všechno smart musí být prostě k něčemu užitečné. A tím nemyslím exhibici úředníků či politiků.

Ondřej Mirovský (Strana zelených)

Z pozice člena výboru a komise pro smart city musím objektivně uznat, že s postupem času se kvalita i promyšlenost projektů zlepšuje a aktuální projekty rozhodně mají smysl. Smart city je potřeba dobře hlídat, aby to nebyl jen nákup drahých IT řešení, ale především abychom viděli konkrétní zlepšení například v oblasti životního prostředí či městské mobility.

Projekt Smart Prague by měl určitě pokračovat a měl by také více reflektovat adaptace na změny klimatu. Dokonce si myslím, že by měl být projekt Smart Prague rozšířen o samostatnou kapitolu adaptace na změny klimatu v Praze a měl by to mít v gesci jeden radní – radní hl. města Prahy pro adaptace na změny klimatu a smart city.

Jiří Pospíšil (TOP 09)

Upřímně říkám, že smyslu a hlavně výsledkům toho projektu moc nerozumím. Ano, žijeme v éře chytrých telefonů a moderních technologií, ale nemyslím, že výsledkem má být wi-fi na Petříně. Ani chytrou lavičku nepotřebuji. Tam si jdu především odpočinout.

Nechci lacině kritizovat, to dovede každý, ale celý tento projekt mně připadá neadekvátně drahý a bez opravdového přínosu pro Pražany. Já vnímám smart city jako pojem pro praktické věci. Například bych rád viděl na každé tramvajové zastávce digitální informační tabuli s příjezdy tramvají, jako je tomu ve srovnatelných městech Evropy. Jestli mě lavička připojí k wi-fi nebo ne, to je až druhotné. Projekt musí mít smysl a reálný dopad. Chcete-li tak říkám, že chci chytré a pohodlné zastávky tramvají v celé Praze.

Bohuslav Svoboda (ODS)

Chytré technologie mají velkou budoucnost, o tom není potřeba diskutovat. Přístup stávajícího vedení města ale nemá se smart city, jak ho chápu já, moc společného. Chytré městské aplikace by měly například v reálném čase řidiči říct, kde je kolik volných parkovacích míst, mělo by upozorňovat na kolony a nabízet alternativní trasy, mělo by řídit semafory tak, abychom se vyhnuli dopravním kolapsům nebo usnadnit lidem komunikaci s úřady třeba prostřednictvím mobilní aplikace.

Samozřejmostí musí být pokrytí mobilním signálem v metru. Tímto směrem bych se chtěl jako primátor ubírat. Vynaložené prostředky jsou v porovnání s výsledky projektu Smart Prague astronomické.

Petr Stuchlík (ANO)

Přesně kvůli tomu, na co se ptáte, jsem do té firmy šel a mluvil s managementem. A myslím si, že tahle městská firma odvedla velký kus práce. Jejich klíčový projekt je virtuální Lítačka a to je fakt úspěch. Vyvázat město z nevýhodných smluv, které zůstaly po Opencard, bylo podle mě těžké. No a vytvořit pak projekt, který sjednotí MHD v Praze, Středočeském kraji a s kartou Českých drah je fakt úspěch.

Vytvořila se i datová platforma, přes kterou půjde v budoucnu koordinovat uzavírky a lépe řídit dopravu v Praze. Prostě obraz téhle firmy je negativní, ale realita je prostě jiná.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist