Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků (ČKAIT) doporučuje hlavnímu městu zbourat Libeňský most a vystavět nový. Most je podle komory neopravitelný. Vyplývá to z dopisu pražské ČKAIT, který zaslala primátorce Adrianě Krnáčové (ANO). O rekonstrukci či zbourání mostu se roky vedou spory a část politiků a veřejnosti je proti bourání. Ve čtvrtek by o osudu mostu měli jednat pražští zastupitelé. Most z roku 1928 je ve velmi špatném stavu.

Podle techniků a inženýrů neodpovídá stav mostu a využití materiálů současné době a požadovaným normám. Nekvalitní je například beton nebo v klenbách chybí výztuže. Stejně tak prý nelze dosáhnout normou požadované zatížitelnosti. Konstrukce mostu je za koncem své životnosti.

V dopise rovněž uvedli, že se z osudu mostu stal předmět politického boje.

ČKAIT tak v dopise doporučuje, aby se vedení města a zastupitelé přiklonili ke zbourání mostu a výstavbě nového podle již v roce 2009 vydaného stavebního povolení a pokračovali v hledání stavební firmy. "Jedině tak může město získat v roce 2021 moderní most s životností 100 let," píše komora.

Naopak proti bourání se staví spolu s ANO a ČSSD vládnoucí Trojkoalice (SZ, KDU-ČSL a STAN), Praha 7 a občanská sdružení i někteří odborníci. Most s kubistickými prvky má podle kritiků bourání historickou hodnotu. Ani gremiální rada pražského Institutu plánování a rozvoje (IPR) nedoporučuje most bourat. Naopak by mělo město podle rady urychleně připravit stavbu nového mostu mezi Holešovicemi a Karlínem.

Naposledy se proti bourání postavilo vedení Ústavu dějin umění Akademie věd, které zaslalo pražským zastupitelům otevřený dopis, v němž uvedlo, že most je podle nich jedinečným dokladem české moderní architektury první poloviny 20. století.

Osud mostu vyvolal konflikt mezi stranami magistrátní koalice, které nyní vedou dohodovací řízení.

Podle ANO a ČSSD porušila Trojkoalice na minulém jednání zastupitelů koaliční smlouvu, když Jan Čižinský (KDU-ČSL/Trojkoalice) a zastupitel Matěj Stropnický (SZ/Trojkoalice) nepodpořili kvůli sporům ohledně budoucnosti Libeňského mostu program jednání, které tak bylo předčasně ukončeno.

Libeňský most z roku 1928 je ve špatném stavu. Vedení města zdůvodnilo návrh zbourání mostu tím, že výstavba nového bude levnější a rychlejší než oprava. Osud mostu v minulosti řešilo i ministerstvo kultury, památkou ho ale neprohlásilo.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 0 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.