Na úseku dálnice D2 mezi Brnem a Bratislavou se budou projíždět auta, která se umí po silnicích pohybovat bez zásahu člověka. Na spolupráci na testování samořiditelných vozidel se v úterý dohodl český ministr dopravy Dan Ťok se slovenským vicepremiérem pro investice a informatiku Peterem Pellegrinim.

Česko a Slovensko se tak připojilo k Německu a Francii, kde už plán na přeshraniční testování samořiditelných aut na silnicích oznámili. V Německu už se dokonce autonomní jízda testuje na dálnici A9 mezi Norimberkem a Mnichovem. Zatímco Němci a Francouzi spustí testy na sedmdesátikilometrovém úseku dálnice mezi německým Merzigem a francouzskými Métami už v tomto čtvrtletí, Češi a Slováci zatím neuvedli, kdy to bude.

"Česká a Slovenská republika patří mezi významné výrobce automobilů. Pokud jejich produkci sečteme, je srovnatelná s velkými evropskými zeměmi. Proto bychom měli spolupracovat na rozvoji inteligentní dopravní infrastruktury a testovat autonomní vozidla. Dohodli jsme se, že bychom připravili přeshraniční projekt, který by mohl umožnit vyzkoušet chytrou dálnici v provozu," řekl po úterním jednání ministr dopravy Dan Ťok.

Na testování se mají podílet i zástupci automobilek, odborníci z univerzit nebo vědeckých ústavů a mobilní operátoři. Teď mají zástupci ministerstev dopravy obou zemí vypracovat projekt, kde testování chytrých aut načasují a vypočítají, kolik bude stát. "Chtěli bychom otestovat dostupná zařízení a ve spolupráci s mobilními operátory zkoumat například problematické přechody z jedné sítě do druhé," uvedl Pellegrini.

Ťok zároveň připomněl, že chce předložit vládě i plán na vybudování zkušebního okruhu pro samořiditelná auta. Ten má vzniknout do pěti let.

Vlastní testovací okruhy už mají některé automobilky. Na bývalém vojenském letišti v Milovicích jeden z největších světových výrobců pro samořiditelná auta Valeo. Ten v tuzemsku otevřel nové vývojové centrum, kde zaměstnává kolem pěti set lidí. Škoda Auto zase využívá svůj okruh v Úhelnici u Mladé Boleslavi.