Pražský dopravní podnik (DPP) zadal firmě Metroprojekt posoudit čtyři varianty postupu výstavby nové trasy metra D z Pankráce do Depa Písnice. Počítají s vybudováním nekompletní trasy. Vyplývá to z dokumentu, který v úterý projednal magistrátní výbor pro dopravu. Důvodem zadání analýzy postupů jsou problémy s výkupy pozemků nutnými ke stavbě trasy v celém rozsahu. Analýza variant má být hotova do konce března 2017. Metro D má ulevit přetížené trase C a má spojit centrum se sídlišti na jihu města.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

První varianta by počítala se stavbou trasy z Pankráce na Nové Dvory. Výstavba zbylého úseku do Písnice by pak byla připravována a stavěna nezávisle na zmíněné části.

Další možností je pak stavba úseku Pankrác-Písnice, avšak nebyly by vybudovány stanice, u kterých je problém s výkupy pozemků - vlaky by pod místy, kde mají být, pouze projížděly tunelem. Tato varianta by podle dokumentu znamenala vypuštění stanic Písnice a Libuš. "Výstavba nerealizovaných stanic proběhne následně za provozu v nezávislém časovém horizontu," píše se v materiálu.

V třetí variantě by byl vybudován tunel z Pankráce až do Písnice, avšak tři stanice by oproti původním plánům nebyly stavěny takzvaně hloubené, ale ražené. Poslední varianta by pak přinesla stavbu pouze malé části trasy, a to z Pankráce do stanice Olbrachtova. Zástupci DPP v úterý na jednání výboru poslední variantu označili za velmi krajní.

V uplynulých měsících se uvažovalo o možnosti vybudovat celou trasu, avšak pouze s konečnými stanicemi. Zbylé by byly vybudovány později. Město ani DPP ale o této variantě nerozhodly.

Město má dlouhodobé problémy s výkupy pozemků, nedaří se mu dohodnout se soukromými vlastníky. Ti již vyhráli soud o změně územního plánu, a Praha ji tak bude muset pro trasu vypracovat znovu, což zabere asi rok a půl. Vlastníci napadli rovněž územní rozhodnutí. Pokud jim dá soud za pravdu i v tomto případě, město bude muset zahájit přípravu stavby zcela od začátku.

Trasa metra D povede z náměstí Míru do Písnice. Jako první se začne stavět část z Pankráce do Depa Písnice, poté přijde na řadu etapa z Pankráce do stanice Náměstí Míru. Dohromady jde o deset nových stanic. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče. Projektanti náklady předběžně odhadují zhruba  na 50 miliard korun.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist