Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v průběhu čtvrtka zaplatí bývalému nájemci na pražském hlavním nádraží, společnosti Grandi Stazioni, téměř 566 milionů korun za jeho rekonstrukci. Vedení státní organizace to potvrdilo na čtvrteční tiskové konferenci.

Italská společnost Grandi Stazioni si za modernizaci nádraží podle SŽDC nárokuje více než 770 milionů korun, ačkoliv původně v médiích hovořila o téměř dvojnásobné sumě. Podle serveru Lidovky.cz, který na rozhodnutí ve středu upozornil, ale firma do této částky započítala i rekonstrukci nádraží v Karlových Varech.

Vedení SŽDC původně zvažovalo nevyplatit firmě Grandi Stazioni ani korunu. Objednaný právní posudek však správcům kolejí sdělil, že podle nového občanského zákoníku má developer nárok na reálně prostavěné peníze.

"Částka 566 milionů korun, kterou odešleme na účet Grandi Stazioni, odráží reálné náklady spojené s modernizací nádražní budovy po realizovaných účetních odpisech," říká náměstek generálního ředitele pro správu majetku SŽDC Tomáš Drmola.

Italové opět nekomunikují

Italská firma podle něj přes opakované urgence odmítá v dostatečném rozsahu předložit potřebné doklady prokazující skutečné náklady. "Za normálních okolností bychom vyčkali řádného konce probíhajícího soudního sporu tak, aby vyplacená výše byla s ohledem na sporná stanoviska stran určena nezávislým soudem," vysvětluje Drmola.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

"Bohužel smlouva z roku 2003, kterou podepsalo tehdejší vedení Českých drah, obsahuje i velmi vysokou smluvní pokutu ve výši 0,5 procenta z dlužné částky za každý den prodlení, což pro představu znamená skoro čtyři miliony korun denně, pokud by se vyšlo z celkové výše pohledávky požadované Grandi Stazioni. Tato společnost používá hrozbu smluvní pokuty navíc jako jedinou odpověď na urgence SŽDC k předložení všech potřebných dokladů," dodává Drmola.

Částka 565,68 milionu korun vzešla ze znaleckého posudku, jehož zpracování si Správa železniční dopravní cesty zadala.

Rozhodnutím o platbě ale podle náměstka Drmoly spor nekončí. Soudní řízení bude podle něj pokračovat a není vyloučené, že bude po Grandi Stazioni v budoucnu nárokovat naopak SŽDC.

Ani prodloužený termín nestačil

Italská společnost uzavřela smlouvu o nájmu areálu v roce 2003. Za to, že vydělají na pronájmu obchodních prostor na nádraží, se zavázali do deseti let budovu kompletně zrekonstruovat.

Přestože jim stát poté několikrát prodloužil termín pro splnění závazku, neskončila oprava ani do letošního října – zatím posledního dohodnutého termínu. Grandi Stazioni za třináct let od podpisu smluv opravila jen odbavovací halu a část fasády. Historická část budovy se rekonstrukce dosud nedočkala.

Stát už proto smlouvu neprodloužil. Firma měla mít nádraží pronajaté na dalších 30 let, pokud by do letošního 16. října zvládla zrekonstruovat celý objekt.

Grandi Stazioni za 13 let od podpisu smluv opravila jen část budovy a odbavovací halu nádraží. Boční trakty a fasáda Fantovy budovy se rekonstrukce dosud nedočkaly.

Grandi Stazioni v opravené hale postavila obchody, které pronajímala trafikám, kavárnám či knihkupectví. S příjmy ve výši zhruba 140 milionů ročně za pronájmy obchodů a restaurací tak nově může počítat Správa železniční dopravní cesty, která budovu převzala.

Italská firma nyní zdůvodňuje zpoždění tím, že budova byla ve velmi špatném stavu, protože uplynulé desítky let se o ni státní dráhy nestaraly. Proč přesto smlouvu podepsala a zavázala se k opravám, ale zástupci firmy nevysvětlili.

Ředitel italské společnosti Andrea Odoardi letos připustil, že vliv měla také hospodářské krize. V průběhu nájmu se podle něj také objevily nové předpisy, které ovlivnily přípravu stavební dokumentace. K aktuální zprávě ohledně kompenzace se Grandi Stazioni nechtěla vyjadřovat.

Grandi Stazioni do letošního června většinově vlastnily italské dráhy. Nově firmu vlastní francouzský investiční fond Antin a italská investorská skupina Borletti Group. Předloni česká pobočka Grandi Stazioni hospodařila se ziskem 54 milionů korun při výnosech přesahujících 144 milionů korun.

Zbývající opravy zaplatí stát, vydělá na tržbách

Budova nádraží nyní přešla na Správu železniční dopravní cesty, která od Českých drah letos převzala i většinu ostatních nádraží.

Dokončení oprav pražského hlavního nádraží bude podle odhadů stát stovky milionů korun, SŽDC ale nově může počítat s příjmy za pronájem komerčních prostor - více než čtyři miliardy za třicet let (pokud by zůstaly na dosavadní úrovni).

Na dokončení nádraží ale bude muset SŽDC vypracovat nový projekt a získat znovu potřebná povolení. Organizace prý jednala s Italy o odkupu projektu, ale ti to odmítli, uvedl Drmola.

Nyní se dokončují opravy "havarijních stavů" a pak se práce na nezbytně nutnou dobu zastaví.