Hlavní město obešlo podmínky stavebního povolení, které stanovilo mimo jiné, že tunel Blanka může být zprovozněn až poté, co bude dokončen Pražský okruh.

Tato podmínka ze stavebního povolení z listopadu 2006 má číslo 83 a zní zcela jasně: Tunelový komplex Blanka může být uveden do provozu až poté, co bude dokončen a spuštěn celý Pražský okruh. A až tehdy může být zkolaudován.

Jenže zatímco Blanka právě toto pondělí slaví roční výročí svého zprovoznění, Pražský okruh nebude hotový ještě nejméně deset let.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

Aby hlavní město mohlo uvést Blanku do provozu, uvedenou podmínku stavebního povolení obešlo: zahájilo zkušební provoz. A očekává, že bude trvat až do doby, než bude možné tunel zkolaudovat.

"Pokud je to jedna z podmínek stavebního povolení, nemohou dostat kolaudační souhlas," potvrdil advokát Michal Bernard, který se na stavební řízení specializuje. "Nenapadá mě, jak by to mohli obejít a získat kolaudační rozhodnutí, když je to zřejmá podmínka," potvrdila i advokátka Petra Humlíčková.

Není to zneužívání?

Před několika týdny ale padlo rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, které může způsobit to, že se Blanka bude muset zavřít. V podobné kauze totiž řekl, že zkušební provoz se nesmí zneužívat. Soud také přikázal, že se správní úřady musí zabývat tím, zda zkušební doba na západní části Pražského okruhu mezi plzeňskou D5 a brněnskou D1 není příliš dlouhá.

Sice doslova neřekl, jak může být zkušební provoz přesně dlouhý, nicméně uvedl, že jeho délka "nesmí být nepřiměřená".

A podle advokáta Bernarda se tento verdikt dá přenést i na případ Blanky. Té současné povolení zkušebního provozu vyprší koncem letošního roku a úřady jej budou muset prodloužit.

"Pokud se bude vydávat nové prodloužení zkušebního provozu a dostane se k soudu, měl by soudce, který se tím bude zabývat, k uvedenému názoru Nejvyššího správního soudu přihlédnout," uvedl Bernard.

Žalobu již chystají

A žaloba na provoz Blanky se již chystá. Plánují ji podat obyvatelé ulice V Holešovičkách, kde se provoz aut po otevření Blanky zvýšil zhruba o pětinu.

"Těch nesplněných bodů ze stavebního povolení je víc. Například že stavba nesmí zhoršit stav v ulici V Holešovičkách a že budou provedena protihluková opatření," uvedl Marek S., který si nepřál, aby bylo zatím zveřejněno celé jeho jméno.

"Budeme žádat správní úřad, aby zkušební provoz neprodlužoval, protože po ročním provozu je zřejmé, že body stavebního povolení jsou porušeny a město nedělá nic k nápravě. Pokud neuspějeme, obrátíme se na soud," dodal.

Náměstek pražské primátorky Petr Dolínek slibuje, že město udělá vše pro to, aby všechny podmínky stavebního povolení splnilo a tunel Blanka nebyl uzavřen. "Pokud jsou to podmínky, jejichž splnění není v silách hlavního města, jako například dostavba Pražského okruhu, budou vedena intenzivní jednání s cílem pojmenovat problematiku tak jednoznačně, aby nemohla sloužit ke zneužití zkušebního provozu, tak jak to uložil Nejvyšší správní soud," uvedl doslova.

Zavřít? To si úřady nedovolí

Advokátka Humlíčková nicméně pochybuje, že by si úřady dovolily Blanku uzavřít.

"Mohou vydávat prodloužení zkušebního provozu vždy jen o půl roku či rok. A protože soudní přezkum trvá klidně dva či tři roky, tak soudy, na které se případně někdo obrátí, budou vždy rozhodovat už o neplatném povolení," poukázala.

Podobné to bylo mimochodem i u zmíněného povolení na Pražský okruh, které nedávno zrušil Nejvyšší správní soud. To platilo jen do prosince 2015, kdy správní úřad vydal nové povolení, platné do konce letošního roku.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Proti Blance protestují nejen obyvatelé Holešoviček, ale také Prahy 6.

Zejména Vítězné náměstí totiž sužují kolony aut vyjíždějících z Blanky u Prašného mostu.

Auta totiž brzdí zejména davy lidí, které přecházejí Svatovítskou ulici a míří na tramvajovou zastávku.

A starosta Prahy 6 Ondřej Kolář na čtvrtečním jednání pražského zastupitelstva vyzval hlavní město, aby výjezd z Blanky na Prašném mostě uzavřelo. "Nedá se tu žít, nedá se tu dýchat. Valí se přes nás desítky tisíc aut," řekl starosta.

Dolínek jeho argumentaci odmítl. "Pokud nevíte, co je kompetence starosty, a pokud neumíte Prahu 6 spravovat, pak rezignujte," řekl Kolářovi. "Praha vstupuje do věcí městské části jen ve chvíli, kdy jde o něco, co překračuje pravomoce místní radnice. Jsou ale věci, o kterých musíte rozhodnout sami," dodal. Jde prý mimo jiné o nápad přesunout zmíněnou tramvajovou zastávku.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist