Za vývoj a pořízení nové karty na pražskou hromadnou dopravu s názvem Lítačka zaplatilo město 8,2 milionu korun, její měsíční provoz vychází na 4,4 milionu. Informoval o tom ve čtvrtek Český rozhlas, podle něhož to vyplývá z první analýzy nákladů, kterou předložilo město po šesti měsících pilotního provozu karty.

Měsíční náklady karty podle analýzy, kterou má rozhlas k dispozici, vychází na 3,7 milionu plus 700 tisíc měsíčně na výrobu a distribuci karet. To podle ČRo znamená, že Lítačka je měsíčně o 12 procent levnější než končící karta Opencard. Podle opozičních zastupitelů to je ale málo, uvedl rozhlas. Analýzu mají ve čtvrtek projednávat předsedové zastupitelských klubů na magistrátu a briefing k vyčíslení nákladů projektu Lítačka je naplánován na čtvrtečních 16:00.

Podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) je nyní u Lítačky ve fázi pilotního provozu úspora ve srovnání s náklady na Opencard 37 milionů. Po skončení tohoto provozu by podle ní měla být ještě větší, téměř o polovinu. "Provoz je teď dokonce levnější než provoz Opencard v roce 2015," řekla rozhlasu Krnáčová.

Karty Lítačka město vydává od března a postupně nahrazují Opencard. Pilotní provoz měl původně skončit v červnu, rada jej ale prodloužila do srpna a pak do září. Vedení Prahy dosud nechtělo zveřejnit, kolik bude projekt stát, a tvrdilo, že náklady řekne až v okamžiku ukončení pilotního provozu.

Lítačku Praze dodala firma XT-Card. Správcem je městská firma Operátor ICT. Opencard vlastnilo asi 1,2 milionu lidí. Město má s jejím majitelem, firmou eMoneyServices, nevyřešené spory. EMS po magistrátu žádá téměř 700 milionů korun, o další desítky milionů se už soudí.