Čtyři členové rady hlavního města v čele s pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO) poletí na konci srpna na pozvání primátorů Pekingu a Šanghaje do Číny. Kromě nich se cesty zúčastní i dva zastupitelé či šéf dopravního podniku Martin Gillar. Ve stejnou dobu bude v Číně i ředitel pražské zoo Miroslav Bobek.
"Pandy nejsou hlavním důvodem cesty, ale určitě se o nich bude také jednat. I z toho důvodu se setkám s ředitelem pekingské zoo," říká primátorka Krnáčová o cestě. Na dotaz, kolik cesta bude stát, mluvčí města Vít Hofman pouze odpověděl, že část nákladů zaplatí Peking se Šanghají.
"Program máme nabitý, protože je to naše první cesta od podepsání partnerské smlouvy. Budeme řešit a podporovat investice v Praze. Také se chci intenzivně bavit o smart cities (zavádění moderních technologií ve městech, pozn. red.), protože především Šanghaj nám má co nabídnout," tvrdí primátorka.
Delegace má domluvit spolupráci v dopravě, kultuře či správě majetku.
I proto poletí i náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) nebo radní pro majetek Karel Grabrein Procházka (ANO). Mluvit se má i o tom, jak do Prahy dostat násobně víc čínských turistů.
Do Česka chtějí dostat čínské virtuosy
"Kromě jiného nám jde o to, přitáhnout sem co nejvíce čínských turistů, protože jsou velmi movití. Němců sem jezdí přes půl milionu, Američanů 300 tisíc, takže 80 tisíc Číňanů je dost málo," říká radní Jan Wolf (v Trojkoalici za KDU-ČSL), který chce, aby Číňané Prahu navštěvovali častěji.
Wolf chce také dojednat návštěvy různých významných umělců nebo zapůjčení uměleckých děl. "Chceme sem vozit umělecká díla a virtuosy. Čína má například výborné sopranistky," vysvětlil radní.
Metro D nemáme, ale slibujeme pandu, zlobí se opozice
"Je potřeba si říct, že nejde jen o pandu. Půjde hlavně o navázání širokého partnerství. Budu prezentovat hlavně to, co Praha dělá se svým majetkem. Budu představovat filozofii města," říká radní pro majetek Procházka.
Náměstek primátorky pro dopravu Dolínek a ředitel dopravního podniku Gillar budou během cesty jednat například s provozovatelem metra v Pekingu o zabezpečení veřejné dopravy.
Spolupráci s Čínou kritizují neziskové organizace a někteří politici a upozorňují na to, že Čína je totalitní země, která popírá lidská práva.
Opoziční zastupitelé navíc mluví o tom, že současné vedení města neřeší důležité problémy, které Praha má, a zaměřuje se na vlastní prezentaci. "Metro D nemáme, Pražský okruh nemáme, týmy odborníků nemáme, máme jen plakáty na segwaye a slibujeme pandu," reagoval na návštěvu Číny například zastupitel Jiří Nouza (TOP 09).
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist