Turista, který v Praze jede například od Národního divadla na Hradčanskou, může nově za jízdenku v tramvaji zaplatit běžnou bezkontaktní kartou od své banky.

Pražský dopravní podnik totiž ve spolupráci s bankou ČSOB a kartovou společností MasterCard zprovoznil nové terminály pro nákup jednorázových jízdenek na všech tramvajích linky 18 na trase Sídliště Petřiny – Vozovna Pankrác.

Dosud šlo v Praze takto jízdenku koupit jen ve dvou soupravách na lince 22, kde pražský dopravní podnik začal službu testovat letos v dubnu. Za dva měsíce provozu si cestující v těchto tramvajích koupili 1073 kusů jednorázových jízdenek, třetinu transakcí podle statistik ČSOB provedli zahraniční turisté.

Právě linky 18 a 22 jsou hodně využívané turisty, protože projíždějí centrem města. Služba je ale samozřejmě dostupná i pro jakékoliv další cestující.

"Pokud se ale chceme chlubit chytrou městskou hromadnou dopravou, měl by to být velmi brzy standard nejen v tramvajích, ale i v dalších dopravních prostředcích," uvedla pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO).

Testovací provoz na linkách číslo 18 a 22 má trvat rok, pak dopravní podnik rozhodne o případném rozšíření služby.

V Ostravě inteligentněji a všude

Bezkontaktní platby přitom už dříve pronikly do některých krajských měst. Například v Plzni stejný systém pokrývá všechny dopravní prostředky už od loňského června. A v Ostravě od letošního června zavedli - také do všech vozů - ještě inteligentnější systém. Ten za cestujícího hlídá i maximální denní útratu a nikdy mu nestrhne za den více, než jaká je cena jednodenní jízdenky. Tento systém ostravskému dopravnímu podniku dodává kartová společnost Visa.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Ostrava chce systém v budoucnu rozšířit i na dlouhodobé jízdenky. Pravidelní cestující by tak nově nepotřebovali speciální dopravní kartu, ale svou předplacenou jízdenku by měli nahranou na běžné platební kartě. Tento systém už od ledna testují v Olomouckém kraji ve spolupráci s Českou spořitelnou a asociací MasterCard na vybraných autobusových linkách na Jesenicku. A v budoucnu chce dlouhodobé jízdenky na bankovní kartu nahrávat i Praha, která má za sebou komplikace kolem speciální karty Opencard.

Placení kartou v dopravě se rozšiřuje i v Liberci, Brně či v Karlovarském kraji.

Vytištěná jízdenka už se neoznačuje

Praha zatím tedy ve vybraných tramvajích nabízí jen jízdenky za 24 a 32 korun, celodenní za 110 korun a zlevněné pro děti či seniory za 12, 16 a 55 korun. Terminál po nákupu vytiskne jízdenku, kterou není třeba ve vozech dále označovat. Platit kartou lze v Praze také ve více než padesáti automatech na jízdenky.

"Praha v této oblasti spíše dohání jiná města, proto věřím, že srovnáme krok co nejdříve a možnost bezkontaktní platby se brzy stane standardem,“ říká náměstek pražské primátorky pro dopravu a sport Petr Dolínek (ČSSD).

Pro banky jsou tyto drobné platby i investicí do budoucnosti. Pokud se lidé naučí používat platební kartu v dopravě při svých každodenních cestách, častěji ji pak vytáhnou také u obchodníků. A banky tak místo dotování výběrů peněz z bankomatů mohou vydělávat na každé transakci kartou u obchodníků. Dopravcům zase odpadají starosti s hotovostí, kterou mají na starosti řidiči nebo se hromadí v platebních automatech.

Češi si bezkontaktní karty oblíbili a v obchodech s nimi platí stále častěji. Podle šéfa Sdružení pro bankovní karty Romana Kotlána je Česko v relativním podílu bezkontaktních plateb první na světě. Na konci roku 2015 bylo sedm z deseti karet v českých peněženkách s bezkontaktní funkcí.